"Stále jsou řidiči, kteří za 40 tisíc ráno ani nevstanou z postele." 6 let provozu pracovního portálu TRUCKJOBS.CZ.

TRUCKJOBS.CZ je největší tuzemský pracovní a informační portál, zaměřený čistě na oblast dopravy. Svým dosahem dokáže oslovit více než 50 000 řidičů, což je téměř polovina všech profesionálních řidičů v České republice. Aktivně je na něm registrováno více než 1100 tuzemských dopravních společností. Přesně před šesti lety zahajoval svou činnost takzvaně od nuly. O tom, jakých bylo těchto 6 let pro dopravce, řidiče a samotný Truckjobs.cz, jsme si povídali s Tomášem Bicerou, ředitelem společnosti ISD ČESMAD BOHEMIA, která tento portál provozuje.

Pamatujete si první ostrý den, kdy jste Truckjobs spustili?
Truckjobs jsme samozřejmě připravovali dlouho před spuštěním, dolaďovali funkce a připravovali databáze řidičů, protože nemůžete spustit prázdnou skořápku. Den ostrého spuštění si pamatuji, stejně tak jako první dopravní firmu, která se nám ten den zaregistrovala. Od té doby nám klientů trochu přibylo (přes 1 100, poznámka redakce), ale i tak máme dosud s každým klientem nadstandardní komunikaci a vztahy.

Změnil se za těch 6 let koncept nebo pojetí Truckjobsu?
Po technické stránce, funkcemi portálu, a hlavně dosahem inzerce jsme se v rámci skupiny Truckjobsu samozřejmě posunuli na úplně jinou úroveň, než tomu bylo v roce 2016. Základní úvaha, co máme dopravcům přinášet, ale zůstala stejná. Tou úvahou bylo nebýt místem, na kterém si někdo vystaví pracovní inzerát, a tím to končí. Takových míst je plný internet. Naším cílem bylo a je pomoci dopravcům nabídku vytvořit, aby byla zajímavá, s nabídkou pracovat a propagovat ji, aby dokázala oslovit co nejvíce řidičů, a dokázat si s klienty udržet trvalou komunikaci. Na většině konkurenčních inzertních stránek toto nefunguje a jsou naprosto anonymní.

Zmínil jste skupinu Truckjobsu, co tento pojem znamená?
Trh práce v České republice je vlastně malý rybníček. Pokud se zaměříte jen na určitou oblast, brzy ho vylovíte. Pokud chceme oslovit ne tisíce, ale desetitisíce řidičů, je nutné jim být blíž. Truckjobs proto dnes tvoří hlavní portál a navázané sociální sítě, které nám umožňují s řidiči komunikovat. Postupně jsme začali spolupracovat s vybranými řidičskými fóry a skupinami a inzerci dále publikujeme na dalších inzertních stránkách, díky čemuž se nám daří oslovovat takové množství řidičů.

Jaký je přístup a postoj řidičů k nabídkám práce?
V České republice je každý fotbalový trenér, lékař a samozřejmě hodnotitel nabídek práce. Internet a sociální sítě způsobily, že každý dokáže snadno a rychle šířit svůj názor nebo něco komentovat. V případě řidičů to platí dvojnásob a mnohé facebookové skupiny nebo fóra jsou toho důkazem. Nabídky práce jsou pak často terčem kritiky a řidiči je mnohdy hodnotí dřív, než se nad nimi vlastně zamyslí. K tomu dříve neměli moc prostor.

Jak proti tomu bojujete?
Truckjobs využívá svou silnou pozici na sociálních sítích a věděli jsme od začátku, jakým směrem tyto sítě chceme vést. Proto jsme, byť zprvu s potížemi a nepochopením, zamezili tomu, aby se nabídky práce firem stávaly cílem zvyšování ega některých jedinců. Na stránkách Truckjobsu to ale časem řidiči pochopili a inzeráty berou, až na výjimky, jako něco, nad čím se mám zamyslet, pokud práci hledám, nebo jako něco, co mě nezajímá, pokud práci nehledám. A nám to tak funguje. Možností k diskusím mají u nás řidiči dost u jiných témat.

Jak se za těch 6 let změnilo finanční ohodnocení řidičů?
U práce řidičů vždy platilo, že si v ní člověk dokáže vydělat slušné peníze. Byť to práce není snadná. V rámci různých pozic a specializací jsou však výdělky velmi rozdílné. Bez nadsázky by se ale dalo říci, že se od roku 2015/2016 v průměru mzdy řidičů prakticky zdvojnásobily. Například v roce 2016 byla minimální zaručená mzda řidiče 12 100 Kč a průměrný příjem řidiče na MKD se pohyboval kolem 30 000 Kč. Část řidičů samozřejmě i tehdy měla více. Dnes máme minimální zaručenou mzdu 19 700 Kč a řidiči na MKD berou v průměru kolem 50 000 Kč a výjimkou není ani 60 000 Kč nebo více.

Mnoho řidičů ale stále tvrdí, že za 40 000 Kč ani nevstanou z postele.
To máte pravdu a jsme zase hlavně u těch diskusí na internetu. Mnohdy si za to ale mohou některé firmy i samy. Bohužel mnohé nereálné sliby přemrštěných výdělků mohou některé řidiče přesvědčit, že existují firmy, které jim dokáží nabídnout snové výdělky výměnou za minimum práce. Tito řidiči pak po určitý čas pohrdají obvyklými reálnými nabídkami a nahlodávají na sociálních sítích i další potenciální uchazeče. Realita je však brzy dostihne. Na Truckjobsu se vždy snažíme klientům radit, aby se jejich nabídky pohybovaly v rámci toho, co firma reálně vyplácí.

Je v roce 2022 těžší najít nové řidiče, než tomu bylo v roce 2016?
Většina firem ode mě asi nyní očekává, že řeknu, že je to mnohem těžší. Upřímně, ono to ale nebylo snadné ani v tom roce 2016. I tehdy jsme bojovali s nedostatkem řidičů a museli inzeráty propagovat, abychom řidiče oslovili a inzerované pozice obsadili. Dnes dokážeme oslovit řádově několikanásobně více řidičů než tehdy. Současně je ovšem publikováno mnohem více pracovních míst. Lidé se obecně nyní vyhýbají náročnějším pracím, upřednostňují více svůj volný čas a trochu se bojí odpovědnosti. Takže suma sumárum ano, je to v roce 2022 o něco těžší než v roce 2016. Ale nebude to křiklavý rozdíl.

Truck.