Autonomní kamiony na obzoru. Zvládnou jezdit samy, ale řidiče zatím potřebují
Amerika už jezdí, Evropa zkouší
	Ve Spojených státech to berou po svém – každý stát má volnou ruku a úřady dávají spíš doporučení než zákazy. Výsledkem je, že autonomní taxi nebo kamiony už nejsou nic zvláštního.
	Například mezi Dallasem a Houstonem už druhým rokem jezdí kamiony společnosti Aurora Innovation. Od poloviny roku 2025 dokonce i v noci! V kabině sice pořád sedí člověk, který má vše pod kontrolou, ale systém zvládá řízení kompletně sám. „Bylo to fakt super – značky, blinkry, všechno. Kéž by se to takhle naučili i ostatní řidiči!“ smála se po testovací jízdě řidička Cristine Gordy.
V Evropě jede všechno o něco pomaleji. Scania testuje své autonomní kamiony ve Švédsku, na 300 km dlouhé trase mezi městy Södertälje a Jönköping. Řidič zatím sedí za volantem, ale systém zvládne jízdu kompletně sám. „Pomáhá nám to řešit nedostatek řidičů a zlepšit bezpečnost,“ říká Peter Hafman ze Scanie.
Řidiči chybí – a technologie klepe na dveře
Evropský parlament varuje: v Evropě chybí zhruba půl milionu profesionálních řidičů. A Česko na tom není lépe – podle portálu Truckjobs chybí asi 25 000 řidičů kamionů a autobusů. Není divu, že se technologie stává horkým tématem. Kamiony, které zvládnou část práce samy, by mohly ulevit přetíženým řidičům i firmám.
Evropa dohání vlak (nebo spíš kamion)
Evropa se snaží zrychlit. Připravuje nová pravidla, která umožní autonomním vozidlům jezdit po předem určených trasách – například mezi logistickými terminály. V roce 2025 navíc představila plán na podporu vývoje a testování autonomních vozidel, aby Evropa nezůstala jen „kontinentem testovacích jízd“.
Česko se přidává – od roku 2026
Naštěstí ani Česká republika nespí. Od 1. ledna 2026 začne platit novela zákona, která umožní provoz vozidel s autonomií úrovně L3. To znamená, že kamion zvládne třeba popojíždění v koloně sám, ale řidič musí být pořád připraven zasáhnout. Do budoucna se chystají i úrovně L4 a L5 – tam už by mohla auta jezdit úplně sama, i bez řidiče.
Řidiči zůstávají hrdiny silnic
	Autonomní technologie sice nabírají rychlost, ale řidiče zatím nenahradí. Naopak – pomohou jim dělat práci bezpečněji, s menším stresem a lepšími výsledky.
	Budoucnost dopravy tak nebude o „kamionech bez lidí“, ale spíš o lidech s chytrými kamiony po boku. A to zní jako jízda, na kterou se vyplatí těšit.