Bude nabíjení e-trucku váš odpočinek? Autodopravci řeší nová pravidla

Nabíjení elektro kamionu trvá déle než tankování nafty. Má to být přestávka, nebo pracovní doba? Česmad už vyjednává pravidla s evropskými institucemi.

Elektrické kamiony se zatím na českých silnicích objevují jen výjimečně – registrováno je jich pouhých 32. Přesto se už dnes řeší, jaká pravidla pro práci a odpočinek řidičů budou při jejich větším nasazení platit. Sdružení dopravců Česmad Bohemia totiž očekává, že nástup e-trucků je nevyhnutelný, a začalo vyjednávat s Evropskou komisí i Mezinárodní unií silniční dopravy (IRU).

Nabíjení = odpočinek?

Klíčová otázka zní: počítá se doba, kdy se kamion nabíjí, jako odpočinek, nebo jde o pracovní čas?

  • Česmad prosazuje, aby byla tato doba brána jako přestávka nebo odpočinek – pokud řidič během nabíjení nemusí nijak zasahovat.
  • Odbory naopak tvrdí, že jde o pracovní činnost, a měla by se tedy započítávat do pracovní doby.

Co dopravci navrhují

Aby se pravidla přizpůsobila realitě elektrovozidel, přichází Česmad s několika konkrétními návrhy:

  • možnost odložit bezpečnostní přestávku po 4,5 hodinách řízení, aby řidič mohl dojet až k nabíjecí stanici,
  • možnost čerpat 45minutovou přestávku v jiném rozložení, než je klasických 15 + 30 minut, podle dostupnosti nabíjecích bodů,
  • možnost přerušit denní nebo týdenní odpočinek po skončení nabíjení, aby řidič mohl uvolnit nabíjecí místo – podobně jako je tomu dnes při přepravě trajektem.

Elektro tahače na vzestupu

Zatímco dnes jde spíše o raritu, už za pár let bude situace úplně jiná:

  • do roku 2025 má být v EU v provozu asi 40 000 bezemisních nákladních vozidel, z toho 30 000 nad 16 tun,
  • do roku 2030 už má jezdit kolem 330 000 e-trucků a vodíkových tahačů, z toho 200 000 v dálkové dopravě.

Automobilky navíc přicházejí s novými modely – například Volvo nedávno představilo elektro tahač s dojezdem 600 km, který už začíná konkurovat klasickým dieselům.

Zdroj: ČESMAD BOHEMIA

Truck.