Bude nabíjení e-trucku váš odpočinek? Autodopravci řeší nová pravidla
Elektrické kamiony se zatím na českých silnicích objevují jen výjimečně – registrováno je jich pouhých 32. Přesto se už dnes řeší, jaká pravidla pro práci a odpočinek řidičů budou při jejich větším nasazení platit. Sdružení dopravců Česmad Bohemia totiž očekává, že nástup e-trucků je nevyhnutelný, a začalo vyjednávat s Evropskou komisí i Mezinárodní unií silniční dopravy (IRU).
Nabíjení = odpočinek?
Klíčová otázka zní: počítá se doba, kdy se kamion nabíjí, jako odpočinek, nebo jde o pracovní čas?
- Česmad prosazuje, aby byla tato doba brána jako přestávka nebo odpočinek – pokud řidič během nabíjení nemusí nijak zasahovat.
- Odbory naopak tvrdí, že jde o pracovní činnost, a měla by se tedy započítávat do pracovní doby.
Co dopravci navrhují
Aby se pravidla přizpůsobila realitě elektrovozidel, přichází Česmad s několika konkrétními návrhy:
- možnost odložit bezpečnostní přestávku po 4,5 hodinách řízení, aby řidič mohl dojet až k nabíjecí stanici,
- možnost čerpat 45minutovou přestávku v jiném rozložení, než je klasických 15 + 30 minut, podle dostupnosti nabíjecích bodů,
- možnost přerušit denní nebo týdenní odpočinek po skončení nabíjení, aby řidič mohl uvolnit nabíjecí místo – podobně jako je tomu dnes při přepravě trajektem.
Elektro tahače na vzestupu
Zatímco dnes jde spíše o raritu, už za pár let bude situace úplně jiná:
- do roku 2025 má být v EU v provozu asi 40 000 bezemisních nákladních vozidel, z toho 30 000 nad 16 tun,
- do roku 2030 už má jezdit kolem 330 000 e-trucků a vodíkových tahačů, z toho 200 000 v dálkové dopravě.
Automobilky navíc přicházejí s novými modely – například Volvo nedávno představilo elektro tahač s dojezdem 600 km, který už začíná konkurovat klasickým dieselům.
Zdroj: ČESMAD BOHEMIA