Česká policie umí kontrolovat i zahraniční kamiony

Důsledná a cílená kontrola přináší výsledky. V Děčíně odhalili policisté za první polovinu roku desítky závažných přestupků u zahraničních kamionů. Česká republika rozhodně nemusí být rájem pro bezohledné dopravce.

Zahraniční dopravci často zneužívají české silnice k obcházení dopravních předpisů – manipulují s tachografy, jezdí na cizí karty a porušují stanovené doby řízení a odpočinku. Spolupráce regionálního pracoviště ČESMAD BOHEMIA v Ústí nad Labem s krajskou dopravní policií však ukazuje, že důsledná a cílená kontrola funguje. Výsledky z okresu Děčín za první polovinu roku 2025 ukazují nejen rozsah problému, ale i schopnost české policie efektivně reagovat. Společným cílem je bezpečnost na silnicích a rovné podmínky pro všechny dopravce.

Neustále se na sítích a mezi dopravci nese informace, že Česká republika je pro zahraniční dopravce ráj, kde se dá lehce a beztrestně obcházet dopravní legislativa, to znamená především dobu řízení a odpočinku, váhu vozidla a technický stav. A o takovou pověst určitě nikdo nestojí. Pokud řidič manipuluje s tachografem nebo jede na druhou kartu řidiče, dělá to pouze za jedním účelem, a to aby si mohl prodloužit stanovené maximální denní doby řízení a aby toho mohl stihnout víc než konkurence. Ale tím zároveň zvyšuje svůj pracovní výkon, zakracuje dobu odpočinku, což v důsledku znamená, že se nám prudce zvyšuje pravděpodobnost nějaké kolizní situace, a tedy se snižuje bezpečnost silničního provozu.

Nabízí se otázka, nakolik se tato tvrzení mohou zakládat na pravdě, a pokud jsou pravdivá, co je důvodem tohoto stavu. Základní předpoklad je, že se porušování předpisů musí vyplatit. A aby se to vyplatilo, musí platit předpoklad, že je malá pravděpodobnost kontroly nebo nízká sazba pokuty.

Regionální pracoviště ČESMAD BOHEMIA v Ústí nad Labem spolupracuje s krajskou dopravní policií, pravidelně se setkáváme a vyměňujeme si vzájemně informace a zkušenosti, protože máme společný cíl, kterým je bezpečnost na silnicích a rovná pravidla pro všechny. A u nás na severu jsou nejúspěšnější kontroloři na DI v Děčíně. Ze statistik jejich činnosti za první polovinu roku 2025 vyplývají zajímavé skutečnosti. Pokud se týká zahraničních dopravců, tak bylo odhaleno 79 řidičů, kteří spáchali nějaký přestupek. V této statistice drtivě vedou dopravci z Rumunska v 37 případech, následují Turci s 15 vozidly, pak se umístilo Polsko s 10 vozidly, Bulharsko s 8 vozidly, Slovensko s 3 vozidly, Německo s 2 vozidly a pak po jednom vozidle Rakousko, Řecko, Ukrajina. Celková výše udělených kaucí činí bezmála 4,5 mil. Kč. Pokud se ale zaměříme na závažné přestupky, tedy na manipulaci s tachografem, jízdu na druhou/cizí kartu nebo nesprávný typ tachografu, tak tento delikt byl odhalen u 35 vozidel. A i zde vedou s převahou dopravci z Rumunska s 18 odhalenými vozidly, následuje Turecko s 9 případy, Bulharsko se 4 a pak následuje Polsko, Slovensko a Německo s jedním případem. V těchto případech převažuje jízda na cizí kartu nebo jízda bez karty v 24 případech, vozidlo s neodpovídajícím tachografem v 9 případech, jedna softwarová manipulace a jednou druhý snímač ve vozidle. Tedy všechno případy, které dávají možnost řidiči překračovat dobu řízení, zkracovat přestávky, a tím zvyšovat výkon vozidla.

Za zmínku ale stojí především šikovnost a snaha o spolupráci s ostatními kolegy na republikové, ale i mezinárodní úrovni. Jeden příklad za všechny, který je zcela čerstvý. Příslušníci DI v Děčíně odhalili koncem červan vozidlo tureckého dopravce, kde byla odhalena manipulace s tachografem. Případ byl řešen kaucí ve výši 100 tis. Kč. Tím to ale neskončilo. Policie zjistila, že tento turecký dopravce má na území České republiky další tři vozidla. Do akce se zapojili kolegové ze Středočeského kraje, Jihomoravského kraje a kraje Vysočina. Na vozidla si počkali a také byli úspěšní – další tři odhalené manipulace, které byly opět řešeny kaucí, v těchto případech již ve výši 200 tis. Kč. A to není vše. Páté vozidlo stačilo přejet do Německa, a proto byla kontaktována i německá policie a předána informace o podezření na další možnost manipulace. I německá policie si na vozidlo počkala a i v tomto případě byla úspěšná. Ovšem sankce u našich západních kolegů byla trochu vyšší – 30 000 EUR kauce dopravci a 5 000 EUR kauce řidiči.

Co říci závěrem? Potvrzují tyto statistiky to, že zahraniční dopravci u nás ve větší míře beztrestně porušují pravidla? Chtělo by se říct, že ano i ne. Okresní děčínská dvojčlenná kontrolní jednotka odhalila za půl roku 80 zahraničních řidičů, kteří porušili u nás zákony o silniční dopravě, a vyměřila kauce ve výši 4,5 mil. Kč. V oblasti závažných přestupků to bylo 35 odhalených vozidel. Je potřeba také uvést, že Děčín je území mimo hlavní tranzitní tahy bez dálnice. Když si představím, že je v republice 76 okresů, a kdyby fungovaly všechny stejně, bavíme se o úplně jiném čísle odhalených případů. A to vůbec nemluvím o kontrole na dálnici D1. Asi je tedy možno říct, že porušování předpisů zahraničními dopravci v České republice není marginální záležitostí, že se tady objevují takové případy, jako je jízda na cizí kartu, jízda bez karty nebo jiné manipulace. Ale ještě důležitější je říct, že když se chce, tak umí být i naše policie vysoce efektivní a profesionální ve své kontrolní činnosti. A je třeba podporovat takové pozitivní případy, protože je to v zájmu nás všech, dopravců i občanů.

Zdroj: ČESMAD BOHEMIA, Ing. Zdeněk Gerstner

Truck.