Vzdělávání a informace

Představení projektu Co se stalo Co se chystá Z tisku Praxe a stáže Zahraniční pracovníci

Covid zamíchal kartami na trhu práce

Celosvětová pandemie nového koronaviru citelně ovlivnila svět logistiky. Mnohým českým autodopravcům zasadila nepříjemný úder, zatímco jiní měli větší štěstí a pocítili její důsledky pouze zprostředkovaně. O tom, jakým způsobem ovlivnila tato krize český trh práce, jsme si po více než čtvrt roce od vyhlášení nouzového stavu povídali s Tomášem Bicerou z portálu Truckjobs.cz.

Než se podíváme detailněji na dopravce a řidiče, jaké jsou hlavní důsledky krize na českém trhu práce?
V současné době máme čísla za 1. čtvrtletí letošního roku. Už tato první čísla ukazují významný propad v zaměstnanosti o asi 3 % oproti konci loňského roku. Reálně to znamená pokles o asi 5 000 zaměstnanců v dopravě jako celku. Určitý propad je viditelný také u mezd řidičů. Bude ale nutné počkat na vývoj v průběhu roku, zejména na data z druhého čtvrtletí, ve kterém se již naplno projeví potíže, které dopravu postihly. Některé firmy tuto zkoušku bohužel neustály a samozřejmě vnímáme ty, které se potýkají s velkými potížemi.

Takže druhé čtvrtletí ukáže skutečný stav?
První čtvrtletí ještě nereflektuje plné dopady krize, zastavení průmyslu a omezení dopravy. Ty přicházely na české dopravce postupně, někdy i s měsíčním zpožděním. Čísla za 2. čtvrtletí nám rozhodně ukáží více o reálných dopadech krize.

Dá se očekávat výrazný pokles mezd řidičů?
Určitý pokles vidíme už nyní. Není to nijak dramatické, ale u většiny pracovních pozic našich klientů na Truckjobsu sledujeme pokles nabízených mezd v řádech jednotek tisíců korun. Je to logické. Ještě v loňském roce byly mzdy tlačeny vzhůru velkým nedostatkem řidičů. To se nyní částečně změnilo a volných řidičů je více. Navíc je na trhu nejistota, a proto dochází ke snižování nabízených mezd. Ta situace ale zatím opravdu není dramatická, a pokud se nestane něco nepředvídatelného, tak i v letošním roce můžeme nakonec počítat s mírným růstem mezd. Osobně si myslím, že mzdy řidičů rostly v posledních letech velmi strmě, ročně až o 10%. Nyní se tento překotný růst zpomalí.

Řekl jste, že řidičů již není takový nedostatek. To je po letech dobrá zpráva.
V tomto bych byl hodně opatrný. Bylo by bláhové si myslet, že tato krize vyřeší mnohaletý problém s nedostatkem řidičů. Pokud nepřijde nějaký další propad, tak se trh práce velmi rychle srovná a příští rok se vrátíme do starých známých kolejí. To znamená opět k nedostatku. Nyní se na trh dostalo několik skupin řidičů. První skupinou jsou ti, jejichž firmy krizi neustály a skončily. Těch řidičů není mnoho, ale mohou pomoci těm firmám, které nyní řidiče potřebují. Druhou skupinou jsou řidiči, které firmy propustily, protože pro ně neměly práci.  Tito lidé jsou volní jen dočasně, hledají krátkodobé zaměstnání a většina čeká, že se brzy vrátí ke své původní firmě. U třetí skupiny mluvíme o takzvané optimalizaci. To jsou řidiči, se kterými nebyly firmy ani dříve spokojeny, ale jednoduše je neměly kým nahradit. Nyní firmy získaly možnost stavy řidičů obměnit a samozřejmě tak činí.


Když jsme u řidičů, již několik let provozujete portál Truckjobs. Odrazila se tato krize nějak v počtech řidičů na Truckjobsu?
Letos v létě to budou čtyři roky, co Truckjobs provozujeme v jeho nové podobě. Ono je důležité říci, s jakou vizí jsme tehdy Truckjobs budovali. Naším cílem bylo vytvořit portál pro řidiče a dopravce, který půjde jinou cestou, než se ubírají ostatní portály. Řidiči i firmy si k nám díky tomu našli cestu a přijali Truckjobs tak nějak za svůj, za což jsme moc rádi. Současná krize způsobila, že se zvýšil počet řidičů, kteří se u nás registrují. Jsou to desítky týdně. Souvisí to se zmíněným dočasným propouštěním. Současně jsme ale nezaznamenali ani výrazný propad v zájmu firem o inzerci volných míst. Snad jen květen přinesl určité ochlazení.


V čem ta jiná cesta spočívá?
V přístupu. Aby náš servis nekončil u prodeje. Většina portálů a anoncí přijme vaši inzerci a někde jí umístí tak, jak je, tak, jak jim ji zašlete. Se všemi nedostatky, bez zásadních informací, s nulovou schopností někoho oslovit. Taková inzerce udělá firmě víc škody než užitku. My se proto snažíme s pracovními nabídkami pracovat. Klientům radíme, co do inzerátu napsat a doplnit, aby inzerát dával smysl a přiměl uchazeče na něj reagovat. Díky tomu jsme se z nuly posunuli na 750 registrovaných dopravců a dokážeme inzercí oslovit až 20 tisíc řidičů. Řidiči totiž ví, že v inzerátech u nás najdou to hlavní a často nám to i píší v komentářích.

Jak takové nabídky práce ale dostáváte mezi řidiče, aby je četli?
Na Truckjobsu nespoléháme na to, že váš inzerát bude někde měsíc ležet a někdo si ho všimne. My se snažíme pokrýt co největší prostor, na kterém se řidiči pohybují. Vaše pracovní nabídka je tak na Truckjobsu, řidičských webech a fórech, na našich sociálních sítích, kde ji mohou řidiči mezi sebou sdílet. Řidičům posíláme inzerci emailem, aby ihned o nabídce věděli. Navíc se snažíme budovat pro řidiče a dopravce obsahově zajímavou stránku, na kterou se budou pravidelně vracet. Proto nemůžeme přinášet jen nabídky práce, ale také informace a články, které řidiče zajímají, nebo data a analýzy, které jsou pro ně užitečné. Řidiči se naučili používat vyhledávač dopravních firem, dopravci se mohou na Truckjobsu více prezentovat mezi řidiči nebo zde umístit svou reklamu.  Díky tomu, že jsme živá stránka, dokážeme přilákat pozornost mnohem více řidičů, a tím být i úspěšnější v inzerci.

Pojďme se ale vrátit k trhu práce. Jaká je vaše předpověď dalšího vývoje?
Já často u mnoha ekonomů vnímám jejich snahu pasovat se do role věštců. A upřímně, ne vždy jim to vyjde. Proto bych nerad něco předpovídal. Snad se spíše omezím na přání, aby se lidé přestali tak moc bát toho, co se na ně valí z médií. To je to hlavní. Jakmile se dostaneme do normálu a podaří se nastartovat průmysl, služby a další, bude vše na dobré cestě. Pokud udržujete ve strachu celou společnost, nemůže to logicky nikam vést.

Česmad Bohemia, Truck.