Dálnice se v Česku staví rekordním tempem. Nyní rychleji než v Polsku.

Ještě v roce 2018 se otevřely jen čtyři kilometry dálnic. Dnes Česko staví rychleji než většina okolních států. Za rychlejší výstavbou stojí nový liniový zákon, rekordní rozpočty i zapojení soukromého kapitálu.

Česko má za sebou výrazný posun v budování dálniční sítě. Z plánovaných celkových 2 000 kilometrů je hotovo už 1 500 a tempo výstavby je dnes nejrychlejší v historii. Jen letos přibude 74 nových kilometrů. Od roku 2022 se začalo stavět 254 kilometrů nových úseků. Aktuálně je rozestavěno 194 kilometrů dálnic a 79 kilometrů silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 115 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Tempo, jakým se v Česku nyní staví dálnice, přitom přesahuje rychlost většiny okolních států, což je zpráva, na kterou místní v předchozím desetiletí nebyli příliš zvyklí.

Ještě před pár lety byla situace odlišná – v roce 2018 se otevřely pouhé čtyři kilometry. Česko se poměřovalo hlavně s Polskem, které mělo v 90. letech horší start, ale dokázalo nás předběhnout. Česká republika stavěla třetinovým tempem oproti Polsku. Mezi lety 2017 až 2021 se postavilo celkem 105 kilometrů dálnic, což je ještě méně, než se otevřelo pouze za rok 2024. Můžeme tedy říci, že jsme polské tempo dohnali a v posledních dvou letech dokonce překonali. V Polsku loni otevřeli jen 35,5 kilometru dálnic I. kategorie, tedy dálnic, které se staví u nás, a 87,7 kilometru rychlostních silnic. Letos Poláci plánují otevřít 67 kilometrů dálnic I. kategorie, a to složených ze čtyř úseků jediné dálnice A2. Celkem je v Polsku aktuálně v provozu necelých 1900 kilometrů dálnic, tedy o několik málo stovek kilometrů víc než v Česku.

Za pozitivní změnou stojí především nový liniový zákon, který urychluje povolovací procesy, a také rekordní rozpočty. Jen mezi lety 2022 a 2025 šlo do dopravy více než 600 miliard korun, přičemž letošek přináší historicky nejvyšší investice.
Do popředí se dostává i spolupráce státu se soukromým sektorem. Model PPP, při němž se firmy podílejí na návrhu, výstavbě i provozu, se uplatnil u dálnice D4 a chystá se i na dalších projektech, včetně D35.
Současnou prioritou zůstává dokončení Pražského okruhu, rozšíření D11 k polským hranicím a D52 směrem na Vídeň. V plánu je ale i budoucnost: studie počítají s dalšími 540 kilometry, včetně nového středočeského okruhu D99 nebo jižní spojky D20 z Plzně přes Písek do Jihlavy.

Zdroj: ŘSD

Truck.