Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue

Zní to jako poplašná zpráva, ale odborníci před tímto problémem varují. Do seznamu toho, co všechno v automobilovém průmyslu chybí, se nyní zařazuje ještě jedna surovina – AdBlue, nebo-li syntetická močovina, která je nenahraditelnou přísadou moderních dieselů splňujících emisní normu Euro 5 a výše. Bez ní prostě dané vozy nepojedou, elektronika řídící jednotky to nedovolí.

Ceny prakticky všech komodit jsou na vzestupu, u některých velmi prudkém. Týká se to i zemního plynu, který je k výrobě AdBlue potřeba. Situace je už tak vážná, že největší výrobce AdBlue v Evropě Duslo Šaľa na Slovensku nepřijímá nové objednávky, druhý největší výrobce v Německu už výrobu omezil a třetí v Polsku už dokonce zastavil. Přednedávnem dokonce slovenský ministr hospodářství Richard Sulík nastínil, že vývoz AdBlue ze Slovenska může být zakázán.

A kde vznikl problém s nedostatkem AdBlue? Jsou to vysoké ceny zemního plynu. Výroba AdBlue je velmi drahá, takže se vyrábí s společně dalšími produkty, zpravidla hnojivy, což je i případ výrobce ze Slovenska. I ta je ale kvůli vysokým cenám plynu utlumena. Smluvní závazky sice Duslo Šaľa zatím plní, ale nové klienty a vyšší objednávky společnost v současnosti nepřijímá. I tak se ale mluví o tom, že by nakonec mohla být výroba úplně zastavena, minimálně do té doby, než se ceny plynu opět sníží.

S tím by ale souviselo nejen omezení dopravy naftových aut a také hlavně autobusů a nákladních automobilů, což by opět mohlo zvyšovat ceny produktů. Současně s tím ale může být nedostatek hnojiv, kvůli čemu nemusí být v příštím roce v zemědělství dostatek plodin, což opět zvýší jejich cenu. A kvůli zastavené výrobě mohou chybět i další produkty, které se využívají ve zdravotnictví. Míra inflace se tak rozhodně v dohledné době nijak významně snižovat nebude.

AdBlue je pro moderní naftové motory nezbytné, s jeho nedostatkem motory ani nenastartují. Používají je nejen osobní automobily, ale i náklaďáky a autobusy.

AdBlue se používá na snižování emisí oxidů dusíku tak, aby vyhovovaly alespoň normě Euro 5. Škodlivé emise se ve výfukovém potrubí neutralizují roztokem syntetické močoviny, to je právě ono AdBlue. Jde o způsob selektivní katalytické redukce. Díky tomuto systému je možné snížit množství oxidů dusíku až o 95 %.

Truck.