Hrozí kvůli nedostatku AdBlue kolaps dieselů? 10 zásadních otázek a odpovědí

Majitele dieselů i provozovatele nákladní a autobusové dopravy v posledních dnech straší zprávy o nedostatku a rostoucích cenách AdBlue. Co ale AdBlue je, proč ho v autech musíte mít a jak poznat, že vám dochází? Hrozí kvůli aktuálnímu nedostatku opravdu odstavení dieselových aut či kolaps v nákladní dopravě? Přinášíme 10 důležitých otázek a odpovědí.

Co je AdBlue?

AdBlue je takzvané aditivum, tedy látka, která se přidávají do jiných látek či směsí s cílem upravit jejich vlastnosti. Jde o vodný, vysoce kvalitní roztok močoviny (asi 32,5 %) s demineralizovanou vodou. Je to netoxická čirá kapalina bez chuti a zápachu. Pro manipulaci je to bezproblémová chemikálie a natankovat ji do nádrže je stejně snadné, jako naplnit nádrž naftou. Jediným problémem je nízký bod tuhnutí roztoku (-1 stupeň Celsia), nádrže na močovinu proto musejí být vyhřívané - nejčastěji z chladicí soustavy motoru.


Jak se AdBlue vyrábí?

Močovina je organická látka složená z uhlíku, dusíku, kyslíku a vodíku. Vyrábí se chemickou syntézou z amoniaku a oxidu uhličitého za vysokého tlaku a teploty, opak se suší a granuluje. Největší množství močoviny (asi 90 %) se spotřebuje v zemědělství jako hnojivo. Močovina je také významným meziproduktem pro další chemickou výrobu, například některých plastů. Výroba AdBlue může probíhat přímo v chemičce a je napojena na výrobu močoviny, která se rozpouští v teplé demineralizované vodě. Výroba je poměrně náročný proces a vyžaduje splnění přísných licenčních podmínek. Největším evropským producentem je slovenská společnost Duslo Šaľa, která patří patří do českého holdingu Agrofert. Dalšími velkými výrobci jsou norský koncern na výrobu hnojiv Yara, který má obří pobočku v Německu, německá chemička SKW Stickstoffwerke Piesteritz, která také patří Agrofertu, německá agrochemický koncern BASF, nebo polský ZAP.


Proč je AdBlue nedostatek?

Klíčoví výrobci museli omezit výrobu kvůli prudkému zdražení plynu. K omezení došlo na Slovensku i v Německu, v Polsku dokonce výrobu zastavili, protože se přestala vyplácet. Slovenská firma Duslo omezila i vývoz kvůli snaze tamní vlády ochránit domácí trh.

​K čemu se AdBlue používá?

AdBlue se jako aditivum využívá při úpravě výfukových plynů moderních dieselových motorů, aby splnily velmi přísné podmínky emisních norem od Euro 6. Dosáhnout se toho dá pouze složitým systémem SCR (selektivní katalytické redukce) - emise likviduje keramický katalyzátor, který pro svou práci potřebuje právě AdBlue dávkovanou speciálním systémem do výfukových plynů. Katalyzátor pak přemění oxidy dusíku na neutrální dusík a vodu.


Jaká je spotřeba AdBlue?

Běžná spotřeba roztoku je v osobních vozech asi 0,7 až 1,5 litru na 1000 km. S plnou přídavnou nádrží tak vůz vystačí zhruba na 20 000 kilometrů. Ale spotřeba je stejně jako u paliva závislá na hmotnosti auta i na stylu jízdy - časté spouštění a zastavení motoru a rychlé rozjezdy vedou k vyšší spotřebě nafty i AdBlue. U kamionů je spotřeba mnohem vyšší - v průměru dva litry AdBlue na 100 kilometrů. Ale i nádrže jsou větší, takže plná zásoba vystačí přibližně na 8 až 10 tisíc kilometrů.


Kolik stojí AdBlue?

Tak tohle se teď hodně liší. Ještě nedávno stál litru AdBlue kolem 18 korun, ale dal se sehnat i za 6,50 Kč. Během posledních dnů však vzrostly ceny o 300 procent, někde dokonce až desetinásobně. AdBlue lze natankovat ze stojanu na některých čerpacích stanicích nebo se dá koupit také v kanystrech, u kterých se ceny aktuálně pohybují mezi 60 a 100 Kč za litr. Některé čerpací stanice dočasdně prodej AdBlue zastavily nebo zakázaly tankování do kanystrů.

​Jak poznám, že mi AdBlue dochází?

Kontrolka vás začne varovat včas, zpravidla 600 kilometrů před tím, než roztok dojde, u některých aut se rozsvítí i mnohem dřív. Obvykle je varování ve třech krocích - od oranžové kontrolky až po otravně červeně blikající. Víčko nádrže na AdBlue u většiny osobních aut najdete pod krycím víčkem palivové nádrže vedle plnicího otvoru pro naftu, případně na dně zavazadlového prostoru pod krytem, nebo pod kapotou motoru.


Co se stane, když AdBlue dojde?

V okamžiku, kdy je nádržka na AdBlue prázdná vůz pojede, ale jen do prvního zhasnutí motoru. Pak už auto nemusí nastartovat. Vina není technika, agregát by pracoval i bez močoviny, ale elektronika v autě mu to kvůli emisím prostě nedovolí. Pro další rozjezd je třeba dolít minimálně 4 až 5 litrů roztoku. Pokud se vyskytne v systému SCR nějaká závada, ujedete maximálně 1 000 kilometrů, po překročení této hranice a zhasnutí motoru už ho opět nenatočíte. Roztok močoviny nelze při současné konstrukci automobilů nahradit. Teoreticky by úřady mohly dočasně povolit provoz bez AdBlue, ale to by znamenalo odblokování systémů v autech, což by zahltilo autoservisy. Navíc při dlouhodobém provozu bez AdBlue hrozí poškození výfukového systému.


Hrozí kvůli nedostatku AdBlue kolaps?

Nedostatek močoviny a přípravku AdBlue představuje značný problém zejména pro provozovatele nákladní přepravy, a to jak na Slovensku, tak v Česku, vlastně v celé Evropě. Problém by mohly mít i autobusy. Pro osobáky není nutná tak velká zásoba.

"Podle našich informací zatím velcí dodavatelé zásobu mají. Další výpadky ve výrobě by ale mohly být skutečně rizikové," říká mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Velcí dodavatelé prý zásoby zatím mají. "Mohu ujistit, že naše zásoby jsou zatím dostatečné," řekl pro TN.cz mluvčí společnosti MOL v Česku Martin Pavlíček.

​Pokud by se však výroba úplně zastavila na několik týdnů, může se situace rychle změnit. Ve strategických zásobách má AdBlue málokdo. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) uvedl, že doporučí vládě pořídit základní množství do státních rezerv pro potřeby integrovaného záchranného systému. "Zatím se snažíme trh spíše uklidnit, aby nevznikala zbytečná panika," dodal Pavlíček.


Může se situace na trhu brzy změnit?

Záleží na počasí… Výrobci čekají na možný pokles cen energií a hlavně plynu, který by kromě navýšení dodávek z Ruska mohlo přinést také oteplení, které by mělo vydržet i ve zbytku října. "Pokud předpověď vyjde, nadějeme se zřejmě i citelného poklesu velkoobchodních cen plynu, což taktéž sníží pravděpodobnost kolapsu evropské výroby močoviny i nákladní dopravy," myslí si ekonom Lukáš Kovanda.

A rozhodující bude i nadcházející zima. Jeden z představitelů Gazpromu se nedávno nechal slyšet, že podle ruské pranostiky bude letos tuhá zima, neboť se urodilo hodně jeřabin. "Vyhlídka na třeskuté mrazy stupňuje tlak na Gazprom, aby ve svých dodávkách upřednostňoval domácí trh před exportem. Evropě se tak i proto nedaří doplňovat své plynové zásobníky. Ty jsou pro tuto část roku nejzávažněji vyprázdněné minimálně od roku 2009," upozorňuje Kovanda.

"Čím chladnější počasí v Evropě v nadcházejících dnech a týdnech bude a čím skromnější budou ruské dodávky plynu, tím vyšší je pravděpodobnost delšího výpadku v produkci močoviny i přípravku AdBlue," dodává.

 

ZDROJ: tnbiz.cz

ČB