INSID bude kontrolovat přestávky kamionů. Jak, když nemají kde stát?

Dálnice v Česku nemají dostatek parkovacích míst pro kamiony, stále jich stovky chybějí. Jak se s tím vypořádá nová inspekce silniční dopravy, která bude kontrolovat povinné zastávky řidičů?

Okolo silnic chybí podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) asi 1300 míst. Pro řidiče kamionů, kteří musí dodržovat podle evropských norem po každých 4,5 hodinách povinnou bezpečnostní přestávku v délce aspoň 45 minut, to znamená komplikace při plánování cesty.

Zaměří se hlavně na ochranu lidských životů

Od 1. července začne fungovat nová Inspekce silniční dopravy (INSID). Ta se zaměří na to, zda řidiči dodržují zmíněnou dobu řízení a odpočinku, prověřovat bude také hmotnost u kamionů nebo zajištění nákladu. Kontroloři budou zjišťovat i technický stav vozidel. Zároveň budou mít pravomoc kontrolovat provozovny dopravců.

Podle nové ředitelky INSID, Lenky Ptáčkové Melicharové bude cílem, aby se inspektoři soustředili hlavně na oblasti, které mají přímý dopad na bezpečnost na silnicích. Hlavně tedy na přestupky, které ohrožují lidské životy, například špatně zajištěný náklad, technicky nezpůsobilé vozidlo nebo neodpočatý řidič.

Inspektoři budou posuzovat konkrétní situaci

Bude se přihlížet k nedostatku parkovacích míst? Podle šéfa oddělení vzdělávání a metodiky mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu Milana Špáse lze jednorázové porušení s věrohodným vysvětlením vnímat jinak než pravidelné porušování.
Upozornil však, že pokud jezdí řidič pravidelně stejnou trasu a opakovaně tvrdí, že ho překvapilo plné parkoviště, je to těžko obhajitelné. Zvlášť pokud si mohl přestávku naplánovat. Cílem inspekce není podle něj postihovat řidiče za každou cenu, ale chránit bezpečnost provozu a zajistit dodržování pravidel.

Kapacita stále nestačí

Počet parkovacích míst podél dálnic se podle mluvčího Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe poslední dobou zvyšuje. Vzhledem k absenci jednoho až dvou tisíc parkovacích stání to ale zatím nestačí a „ještě nějaký rok stačit nebude“.
„ŘSD v posledních letech zvýšilo svou aktivitu a je třeba férově uznat, že to nemá snadné. Kromě financí především kvůli legislativě, která umožňuje nekonečné zdržování přípravy staveb. V tomto případě hlavně ze strany pseudoekologických organizací a přilehlých obcí, které výstavbu mnohdy iracionálně komplikují, přestože parkoviště vznikají na izolovaných místech za plotem,“ uvedl Felix.

Letos ŘSD investuje miliardu

V letošním roce má ŘSD do samostatně budovaných odpočívek v plánu investovat miliardu korun, další finance poputují do odpočívadel, která jsou součástí nových dálničních úseků. Vzniknout by mělo téměř 630 nových parkovacích míst, zhruba polovina z nich bude určena pro nákladní auta. Meziročně jde o celkový nárůst míst téměř o 50 procent.
Zásadní letošní akcí je rozšíření největší české odpočívky v Rozvadově u hranic s Německem. Práce mají dosáhnout 648 milionů korun bez DPH.

S parkováním je problém v celé EvropěTruck.

Podle studie Evropské komise aktuálně chybí napříč Evropou celkem 390 057 bezpečných a zabezpečených parkovacích míst. Nejde tedy pouze o ryče český problém. Do roku 2040 by to mělo být už 483 tisíc míst. Situace je problematická zejména v Německu, Belgii, Francii, Itálii a Španělsku.

Zdroj: ČESMAD BOHEMIA, z.s./Ekonomickydenik.cz

Truck.