Ještě studuji aneb jak začít

Řidič těžkou práci má... Chceš to zkusit jako profi řidič nebo profi řidička a nebo už jezdíš? Pak jsi na správný stránce!

Protože si málokdo uvědomuje, o čem je práce řidiče, a protože to všechno není jenom o řidičáku a profesáku, jak by se mohlo zdát, rozhodli jsme se spolu s řidiči psát pravidelné články, ve kterých se zaměříme na povolání řidiče z mnoha pohledů. Články o tom, jak se stát řidičem, co řidič vlastně dělá, články vzdělávací, zábavné i méně zábavné, prostě vše o této profesi. No a třeba, kdo ví,  může z těchto článků vzniknout takový stručný manuál pro ty, kteří by se tím kolečkem chtěli v budoucnu také živit.

Určitě si nemyslíme, že sami dokážeme popsat všechno, co řidič potřebuje znát nebo s čím se při své práci setká, a proto dáváme prostor vám všem, abyste články tvořili s námi. Vždycky nám můžete napsat a jakékoli téma opravit, upravit, doplnit, změnit nebo přidat nějaké téma vlastní. Pravidelně pak od nás budete dostávat nové články, které vlastně budete psát vy sami.

A co je hlavní, všechny ty články nebudou odborné a plné přesných výkladů - od toho máme články jiné a zákony a vyhlášky. Naší snahou je psát tak nějak lidsky, mnohdy jazyku českému navzdory.

Pojďte s námi ukázat, že řidič sice těžkou práci má, ale ta i přes to všechno stojí za to.

1. Téma: Školy aneb jak začít a jak se člověk vyučí řidičem?

Zkušený profík se nad tímhle nadpisem ušklíbne anebo zasměje. Jak se člověk vyučí řidičem? Jednoduše řečeno - nijak. Učební obor "řidič" jako takový v České republice neexistuje, a i kdyby existoval, tak řidičem se člověk tak nějak ani vyučit nemůže. K řízení a autům musí mít každý určitý vztah a cit. K volantu si časem vybuduje pouto a práci jako takovou bere od začátku jako koníček, stejně tak jako prostředek jak vydělat peníze. Pokud to člověk takhle nastavené má, má napůl vyhráno. Pak už zbývá jen udělat ten velký krok a protlouct se učením teorie,  jízdami a zkouškami, aby člověk dostal řidičák, protlouct se dalším učením a zkouškami, aby dostal profesák, a pro jistotu si to pak každý rok zopakovat, aby o ten profesák nepřišel. A do toho vstupuje ještě spousta dalších věcí. Je to sice dlouhá cesta a taky poněkud drahá, ale co naplat, když už tu práci chci dělat.

Pojďme tedy začít od začátku a ukázat cestu těm nejmladším, kteří budou teprve začínat

Obor řidič na středních školách?

Jak jsme již psali, samostatný učební obor řidič sice v České republice nemáme, ale máme několik desítek středních odborných škol a učilišť, které nabízí učební obory "automobilního" směru (například automechanik, autotronik, opravář zemědělských strojů, karosář apod.). Sice ne všechny, ale některé z těchto škol pak nabízí možnost udělat si v rámci studia na těchto oborech řidičák a někdy i profesák. Je docela s podivem, že zatímco kdysi bylo běžné, že řidičáky na těchto oborech bývaly pravidlem, dnes už to tak kvůli vysokým nákladům není. Rozdíly jsou kraj od kraje a škola od školy. Pokud tedy někdo uvažuje o učebním oboru tohoto směru, měl by současně i zvážit, jestli na škole může získat i řidičák či profesák a za jakých podmínek. Taková informace pak člověku může ušetřit až 60 tisíc, které by jinak musel zaplatit někde v soukromé autoškole.

Zajímavé je, že některé školy mají vytvořené takové jednoroční obory, do kterých se může přihlásit vlastně kdokoli - nejsou tedy jen pro současné žáky na středních školách. Jediným limitem u těchto oborů je to, že ti nesmí být víc než 26 let. Pokud je ti víc než 26 let a chceš se stát řidičem, můžeš využít jiné možnosti, o kterých budeme psát příště. V těchto oborech je možné získat řidičák a profesák a ještě se naučit další věci, které jsou spojeny s prací řidiče.
Kolik stojí takový řidičák a profesák a co je to vlastně ten profesák?
Řidičský průkaz alias řidičák zná asi každý a není třeba jej popisovat. Překvapivě hodně lidí ale neví, co je to profesák (průkaz profesní způsobilosti řidiče). Vezměme to tedy jednoduše. Pokud budeš chtít řídit auto, musíš si udělat řidičák. Naučíš se teorii, zvládneš jízdy a techniku, a když uděláš zkoušky, tak je z tebe řidič (tedy skoro-řidič). Pokud ale budeš chtít řídit náklaďá nebo třeba autobus, tak už jen řidičák nestačí, ale musíš absolvovat další speciální školení a udělat zkoušku, a pokud jí uděláš, dostaneš profesák a je z tebe profi řidič (tedy skoro-profi řidič).

Pokud si vybereš školu a obor, na kterém ti nabídnou řidičák a profesák zdarma, tak máš šanci docela slušně ušetřit, protože jinak se jedná o velmi drahou zábavu. 

Ceny řidičáků a profesáků (myšleno kurzů, které vedou k jejich získání) se samozřejmě dost liší podle regionu a autoškoly, ale v průměru by se dalo říct, že jde asi o následující částky.

Řidičský průkaz:
B 8.000 - 11.000,-
C 14.000 - 16.000,-
D 15.000,-
E 6.000 - 8.000,-

Profesní průkaz:

U profesních průkazů máme dva druhy školení (základní a rozšířené), a ty se liší v tom, od kolika let budeš moct náklaďák a nebo autobus řídit.
Základní rozsah školení je 140 hodin (to je vlastně celý měsíc) a po jeho absolvování a složení zkoušky může řidič řídit náklaďák od 21 let a autobus od 23 let.
Rozšířený rozsah školení je 280 hodin a v tomto případě je možné řídit náklaďák od 18 let a autobus od 21 let.
Cena takového profesáku se dost liší, ale dalo by se říct, že je nutné počítat s 20.000 - 35.000,- Kč.

Co vyjma řidičáku a profesáku řidič dál potřebuje?

Pryč jsou doby, kdy si vozka sedl na vůz, práskl do koní a jel si, kam se mu zlíbilo, a jel tak dlouho, dokud nebyl unavený. Současný řidič to má o poznání těžší.
Pro výkon povolání profesionálního řidiče potřebuješ hlavně řidičský  a profesní průkaz, o kterých jsme již psali.

Dál je ale nutné mít:

• Dopravněpsychologické vyšetření
• Potvrzení o zdravotní způsobilosti
• Kartu do digitálního tachografu

Mám vůbec šanci najít po škole práci, když budu bez praxe?

Faktem je, že toto bývalo dříve velkým problémem. Situace se ale změnila. Každý řidič jednou začínal a všichni samozřejmě také bez praxe.
Většina dopravních firem si je vědoma toho, že i když přijdeš ze školy s řidičákem a profesákem, tak opravdový řidič z tebe jednoduše bude, až se vyjezdíš, získáš za volantem větší jistotu, a pravdou je, že se budeš zdokonalovat a růst vlastně celý život. U takových firem tě pak zařadí  do výcviku, což znamená, že tě nechají jezdit se zkušenějším řidičem nebo s menším autem a postupně se vypracuješ. Neříkáme sice, že to dokážou nabídnout všechny firmy, ale těch co ano, je poměrně dost.

Chceš toto téma doplnit a být tak jeho spoluautorem nebo máš jen nějaký komentář k doplnění? Napiš nám, jak a kde jsi začínal ty. Pište na info@isdcb.cz

!!! Příští téma: Řidič a psycholog (dopravněpsychologické vyšetření)

Kde získám další informace o problematice dopravy a řidičů?

Na portálu Truckjobs.cz, který je vytvořený speciálně pro řidiče, je možné najít mnoho dalších informací o povolání řidiče, nabídky zaměstnání, novinky z dopravy, případně není nic jednoduššího než nám napsat a zeptat se.

Chceš dostávat pravidelné zprávy, články a novinky? Zaregistruj se zdarma u nás na TruckJobs.cz anebo nás navštiv na Facebooku.

Video - Jaké by to bylo, kdyby nebyly kamiony: 5 dní bez kamionu

 

T.B.