K propojení jihu a severu již chybí jen 1 povolení.

Dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem získala další stavební povolení, k propojení jihu a severu chybí už jen jedno. Ministerstvo dopravy vydalo tento týden stavební povolení pro 11,4 kilometru dlouhý úsek Milín – Lety.

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět částí: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Bez stavebního povolení zůstává už jen úsek Čimelice – Mirotice. Na jednotlivé úseky se ještě dokončuje majetkoprávní příprava.

Dostavba D4 se uskuteční v rámci pilotního projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Vítěz soutěže dálnici zafinancuje, postaví a po 25 let se o ni bude starat, a to včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Stát mu to bude splácet.

Soutěž o pozici koncesionáře se přitom letos v září dostala po více než dvou letech od vypsání do finále. Ministerstvo dopravy obdrželo dvě nabídky, ze kterých vybere vítěze. Oproti očekávané ceně ve výši téměř 25 miliard jsou obě nabídky výrazně nižší.

Pokud vláda a Poslanecká sněmovna schválí smlouvu s vítězem do konce roku, začne se podle ministerstva dopravy stavět v březnu. Hotovo má být za tři roky.

D4 je alternativní spojnicí Prahy a jižních Čech k silnici I/3 a budoucí D3.

 

Zajímavosti:

D4 je jednou z nejstarších komunikací dálničního typu v České republice.

Trasa dálnice sleduje přibližně trasu historické Zlaté stezky, která spojujovala Prahu a západní polovinu Jihočeského kraje. V provozu je nyní 37 km mezi Prahou a Příbramí a dále 7 km mezi Miroticemi a křižovatkou Nová Hospoda u Třebkova.

Důvod stavby: účelem bylo zkvalitnění dostupnosti turisticky atraktivních oblastí jižně od hlavního města. Patří sem zejména rekreační oblasti kolem přehrad vltavské kaskády (Slapy, Orlík), Brdy a Šumava.  V celé své plánované délce pak D4 zajišťuje kvalitní a rychlé silniční spojení s Prahou pro oblast Příbramska, Písecka a Strakonicka.

První úsek dálnice u Prahy byl otevřen v roce 1971. Jižním směrem se pokračovalo ke konci 70. let. Roku 1980 byl otevřen 3 km dlouhý úsek z Mníšku pod Brdy do Kytína, téhož roku ještě i navazující úsek vedený zářezem v místních lesích z Kytína do Voznice a navazující most přes údolí ve Voznici dlouhý 252 m. V letech 1981 a 1982 byly propojeny stávající úseky u Řitky a Mníšku pod Brdy spojovacími částmi, čímž vznikl souvislý úsek dálnice od Jíloviště až po Voznici.

Ukončení dálnice ke Skalce u Příbramě bylo dobudováno v letech 1988 a 1989. V roce 2019 došlo k prodloužení dálnice ze Skalky přes Dubenec k obci Háje, kde plynule navazuje na silnici I/4.

Největší potíže v současné době spočívají v existenci autobusových zastávek na části dálnice mezi Prahou a Mníškem pod Brdy.

 

ANKETA: Při cestách z Prahy do Jižních Čech využíváte spíše dálnici D3 (Praha - Benešov - České Budějovice) nebo D4 (Praha - Příbram - Písek)? ODPOVÍDEJTE ZDE

Truck.