Kamionová doprava se stane exkluzivní službou

Česká kamionová doprava se pomalu stává exkluzivní službou, která bude lépe placená než doposud. A to v důsledku snižujících se kapacit, které jdou na vrub především nedostatku řidičů. Vyplynulo to z jednání předsednictva Sdružení ČESMAD Bohemia, které se uskutečnilo minulý týden v Praze.

Nedostatek dopravních kapacit je patrný dlouhodobě, ale letos v létě se toto téma vynořilo s ještě větší intenzitou. „V současné době je běžné, že deset nebo patnáct procent vozidel ve firmě stojí nebo že dopravci snižují vozový park, protože navzdory poptávce po dopravních službách nemají na všechna vozidla dostatek řidičů. To na jedné straně sice umožňuje získat u nových přeprav lepší cenu, ale zároveň u dlouhodobých kontraktů může vyvolávat problémy, jak vůbec svým závazkům dostát.“ Po jednání předsednictva sdružení to řekl jeho generální tajemník Vojtěch Hromíř.
Vzhledem k tomu, že zvýšení cen bylo patrné jen u nových a jednorázových přeprav, na hospodaření dopravních firem se převis poptávky po dopravních službách nad nabídkou dopravní kapacity zatím moc neprojevil. Navíc problémy začínají mít dopravci nejen s nedostatkem řidičů, ale pokud provozují i logistické areály, tak rovněž s nedostatkem skladníků a dalších pracovníků. Někdy se jim je snaží přebírat i jejich přímí zákazníci, pro něž zajišťují logistické služby,“ upozornil Vojtěch Hromíř.
Zvyšování mezd je zatím na úkor marží
Minulé období podle něj zatím nárůst cen příliš neumožňovalo, ale do budoucna je to jediná šance, jak na trhu obstát. „Navyšování mezd, které české firmy dělají i bez péče státních představitelů, tak jde často na úkor marží,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
Zatím příliš nefunguje ani najímání řidičů z třetích zemí, přičemž zájem je především o Ukrajince. „Na rozdíl od Polska, kde vyřízení administrativních procedur trvá v řádu jednoho dvou týdnů, u nás jsou to dva až tři měsíce. Naše státní politika bez ohledu na potřeby hospodářství má za skutečný cíl k nám nikoho nepustit,“ řekl Vojtěch Hromíř.


Zdroj: Dopravní Noviny; Milan Frydryšek

Dopravní Noviny; Milan Frydryšek