Kamiony na koleje? Tratě jsou přetíženy a na hraně své únosnosti.

Počet dopravců na české železnici neustále roste. Kapacita tratí je přetížena a na hranici své únosnosti. Také to zaznělo na pondělním Žofínském fóru, které bylo věnováno současnosti i budoucnosti železniční osobní a nákladní dopravy v ČR.

V roce 1993 působilo na českých a moravských železnicích 13 dopravců, před deseti lety to bylo již 74 a nyní SŽDC eviduje již 110 dopravců na tuzemských železnicích.

Že je řada tratí přetížená, potvrdil na fóru i náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. „Doplácí na to zejména nákladní doprava, a nedaří se tak zvyšovat potřebným tempem její podíl na přepravě zboží. Hledáme taková opatření, která umožní frekvenci vlaků zvýšit,“ uvedl.

Vedle velkých investic do zkapacitňování stávajících tratí by řešení mohlo přinést vybudování vysokorychlostní železnice. Vybudováním speciálních tratí by se uvolnil prostor pro nákladní vlaky. Základem budoucího systému rychlých spojení bude podle SŽDC trať Praha–Brno–Ostrava. Vlaky po ní budou jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Stavební povolení pro její první úseky lze očekávat v roce 2025, kdy by také mohla začít jejich stavba. V roce 2030 by tak byla ideálně celá trať mezi Prahou a Brnem již rozestavěná a některé úseky by byly už dokončované.

Ve světle těchto informací a s vidinou plánovaných řešení v řádu dvou až tří generací tak jakékoli apely na přesun nákladní dopravy na železnici vyznívají poněkud naprázdno.

TRJ