Kamiony s elektrickým nebo vodíkovým pohonem začnou brzy vytlačovat klasické nákladní vozy z trhu.

Zatímco v roce 2025 bude podíl těchto kamionů na nejrozvinutějších trzích tvořit zhruba pět procent, v roce 2030 už by to mělo být 30 procent a v roce 2035 až 80 procent, vyplývá ze studie poradenské firmy PwC.

Rychlý rozvoj elektrických a vodíkových nákladních aut je však podmíněn vybudováním dostatečné infrastrukturní sítě. V Česku elektromobilita stále pokulhává, a to platí i pro kamiony s alternativním pohonem.

Už v nejbližších dvou letech by v Evropě měla vzniknout síť pilotních 30 dobíjecích stanic, nicméně pro opravdový rozvoj je nutné jich mít do roku 2035 alespoň dva tisíce. To bude zahrnovat kombinaci rychlonabíječek na dálnicích i pomalejších celonočních nabíječek v depech či na parkovištích, stejně tak i plnících stanic na vodík. Podobně jako výrobci osobních aut, i producenti nákladních aut jsou v Evropské unii pod tlakem regulátorů. Už do roku 2030 musí snížit emise svých vozů alespoň o 30 procent, ale uvažuje se i o výrazném zpřísnění tohoto limitu až na 60 procent.

Na nejvyspělejších trzích, kam patří Severní Amerika, Čína a Evropská unie, zájem o elektrické nebo vodíkové kamiony rychle poroste. V roce 2030 by se tak mělo vyrobit 900 tisíc tahačů s alternativním pohonem, z toho půl milionu v Číně a po 200 tisících v Evropě a Severní Americe. V roce 2035 by jich mělo být už 2,25 milionu. V současnosti se přitom vyrobí jen několik desítek tisíc elektrických kamionů ročně, drtivá většina v Číně, primárně určených k pilotnímu provozu.

V souvislosti s růstem počtu elektrických kamionů výrazně vzroste i potřeba elektrické energie. Zatímco v současnosti je potřeba kapacity baterií pro elektrické kamiony v Evropě prakticky nulová, v roce 2030 může dosáhnout 63 GWh a v roce 2035 až 173 GWh, celosvětově pak přes 800 GWh.

PwC