Když stát zvyšuje mýtné, měl by uvažovat o kompenzaci za nové tachografy

Zvyšování mýtného výrazně zatěžuje dopravce, kteří už nyní čelí nárůstu nákladů až o 20 %. Nové návrhy přinášejí další zdražení a postihnou hlavně vnitrostátní dopravu.

Každé zvýšení mýta je pro dopravce zvýšením nákladů, které musí promítnout do cen. A to není jednoduché. Během krátké doby bylo u nás mýtné zvýšeno dvakrát, v souhrnu o zhruba 20 %. Navrhované plošné navýšení hlavní složky mýta o dalších 1,5 % a větší zdražení na silnicích I. třídy, kde se navyšuje příplatek za CO2 o 55 % až 87 %, postihne zejména dopravce ve vnitrostátní dopravě. Dopravci tedy samozřejmě zvýšení mýtného nevítají. Ti, kteří jezdí do zahraničí, navíc v současné době provádějí obměnu tachografů, která stojí řádově 30 až 40 tisíc korun na vozidlo. To jsou všechno vícenáklady, které hradí na úkor své už tak nízké marže. Výměna tachografů je vyvolána evropským předpisem a je povinná, proto by zde bylo namístě, aby byly náklady na ni kompenzovány z evropských fondů, podobně jako v případě železničního zabezpečovacího systému ETCS.

Ministerstvo dopravy se záměrem upravit mýtné sazby přichází více než 7 měsíců dopředu, reaguje tak na náš požadavek, aby jakékoliv změny byly avizovány s dostatečným předstihem a děly se maximálně jednou ročně k 1. lednu. Jednání o přenesení vyšších nákladů do cen budou na podzim velmi náročná.

Česmad Bohemia