Kvůli nedostatku vlastních řidičů uvolnila Británie systém kabotáže. Řešit problém to ovšem nepomáhá.

Na konci října zareagovala britská vláda na extrémní nedostatek řidičů kamionů uvolněním pravidel kabotáže. Od 28. října tak mohou zahraniční dopravci, kteří přijedou do země s nákladem, plnit objednávky v rámci státních hranic po dobu až 14 dnů. Toto nařízení bude platit zatím do konce dubna. Od Brexitu na začátku roku byli řidiči z jiných zemí omezeni na maximálně dvě zastávky v zemi.

Navzdory jednotlivým zprávám o zvýšené kabotáži je ještě je příliš brzy na hodnocení dopadů nových pravidel, jak zdůrazňuje Paul Mummery z Asociace silničních přeprav (RHA). Sdružení zatím nezaznamenalo žádné známky toho, že by změněné kabotážní předpisy vedly ke zvýšenému využívání zahraničních speditérů. Tento krok měl především ulehčit vánočnímu byznysu, ale změny jsou na to příliš malé a také přicházejí příliš pozdě, říká Mummery. Manažer britské spediční společnosti, která provádí mnoho mezinárodních přeprav, označuje vládní opatření za zcela nesmyslné. „Snažíme se naše mezinárodní řidiče poslat zpět co nejdříve. Jejich využívání pro vnitrostátní přepravu nedává smysl. Řidiči vydělávají výrazně více peněz na třech mezinárodních cestách týdně než na mnoha ‚kabotážních‘ zájezdech ve Spojeném království za stejnou dobu,“ uvedl. Navíc mnoho speditérů EU není ve Velké Británii široce propojeno; v důsledku toho by chyběly kontakty na odesílatele, kteří je potřebují. Domnívá se, že tento krok bude mít v nejlepším případě minimální dopad na úzká místa v zemi.


Jasný nedostatek řidičů kamionů se v britské ekonomice projevuje už od léta. Zatím nedošlo prakticky k žádnému uvolnění, ačkoli ministr dopravy Grant Shapps slíbil, že „pohne nebem a zemí“, aby odstranil úzká hrdla. RHA odhaduje, že v zemi chybí asi 100 000 řidičů. Celé týdny to vedlo k potížím na nových místech. V létě McDonald's celé dny neměl mléčné koktejly. Řetězec Nando's, který se specializuje na kuřecí pokrmy, na chvíli zavřel restaurace poté, co jim došlo maso. Na mnoha čerpacích stanicích došel koncem září benzin a nafta. Majitelé lodí se vyhýbají britským přístavům, kde se operace zastaví, protože další přeprava není možná. Brexit je jednou z příčin problémů. Podle statistické agentury ONS bylo v polovině roku zaměstnáno jako řidiči 28 000 občanů EU, o 30 procent méně než o čtyři roky dříve. Řidiči přicházejí do země v rámci nového imigračního režimu jen zřídka, ten je totiž zaměřen na akademické profese s vyššími příjmy.

DNoviny