Mzdy řidičů linkové dopravy

MPSV ČR má za úkol od předsedy vlády připravit návrhy, jak legislativně vyřešit mzdy řidičů v dopravní obslužnosti. Na jednání 5. 9. MPSV ČR předložilo další variantu, a to navýšení mezd ještě formou příplatku 10 % mzdy za práci ve ztíženém prostředí. Celkově tedy poslední úpravy jsou následující.

V příloze k nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve  ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, se v části II. „Příklady prací ve skupinách podle oborů“, v oboru Doprava doplní nový bod v 5. skupině prací v tomto znění: „Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu více než 16 osob, jejichž délka přesahuje osm metrů“.

Od 1. 1. 2017 by mělo dojít ke zvýšení nejnižších úrovní zaručené mzdy, kdy lze předpokládat (při zvýšení minimální mzdy na 11 000 Kč za měsíc), že by její výše v 5. skupině činila 16 400 Kč za měsíc resp. 98,10 Kč za hodinu. V tomto případě by se tedy sazba nejnižší úrovně zaručené mzdy uvedených prací řidičů zvýšila o 26,50 Kč za hodinu.

K takto navýšené mzdě je nutno připočítat mzdu za práci přesčas a příplatky za práci v noci, ve svátek a v sobotu a v neděli. Tyto složky mzdy, jejichž nejnižší úroveň je stanovena právními předpisy, by předpokládanou mzdu ve výši nejnižší úrovně zaručené mzdy dále navýšily.

Ponechá se úprava „čekání mezi spoji“ v nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění pozdějších předpisů, (tj. tak jako dosud se nebude tato doba započítávat do pracovní doby), ale zvýší se částka odměny náležející zaměstnanci ‑ řidiči autobusu za tuto dobu v § 9a, a to legislativním odkazem na aktuální sazbu nejnižší úrovně zaručené mzdy pro 5. skupinu prací v nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů. Zároveň se právní úprava „čekání mezi spoji“ zpřesní tak, aby se vztahovala na všechny řidiče ve veřejné linkové osobní autobusové dopravě
(s linkami nad i pod 50 km) s výjimkou řidičů v městské autobusové dopravě.

Za předpokladu, že se řidiči autobusů zařadí do 5. skupiny prací a výše minimální mzdy vzroste s účinností od 1. ledna 2017 na 11 000 Kč, zvýší se měsíční odměna za dobu čekání mezi spoji v rozsahu 60 hodin měsíčně o 2 886 Kč, na celkových 5 886 Kč. Druhou alternativou je zvýšení minimální sazby odměny za čekání mezi spoji na 80 % zaručené mzdy, což by znamenalo, že se zvýší měsíční odměna za dobu čekání mezi spoji v rozsahu 60 hodin měsíčně o 1 708 Kč, na celkových 4 708,8 Kč.

A za třetí by se zavedl příplatek ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí při dělených směnách nebo při přerušení práce v souhrnu alespoň na 90 minut. Příplatek ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí by příslušel nejméně ve výši stanovené příslušnými právními předpisy (§ 7 nařízení vlády č. 567/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů ‑ 10 % základní sazby minimální mzdy, tj. 5,87 Kč, příp. od 1. 1. 2017 6,60 Kč) za každou hodinu takto přerušované práce.

Bude‑li zaměstnanec pracovat například pouze v režimu rozdělených směn a plnit i další podmínky omezené dispozice s dobou odpočinku, bude při 168 hodinách takto odpracovaných v daném měsíci činit příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí 1 108,80 Kč.

Pochopitelně kritické je, kdo to zaplatí. Kraje jako objednatelé platit zvýšení náklady nechtějí a požadují, aby peníze našla a poskytla vláda. Může se stát, že vláda peníze neposkytne, potom by byla zřejmě celá dohoda pro dopravce nepřijatelná a vrátíme se zpět na začátek včetně hrozby stávky odborářů linkové dopravy.

Transport Magazín 10/2016