Na české dálnice míří autopiloti. Za případné chyby bude odpovědný výrobce vozidla.

Již za měsíc čeká české silnice zásadní legislativní a technologická novinka. Řidiči budou moci v provozu nově využívat funkci tzv. dálničního autopilota. Jde o další krok na cestě ke zcela autonomní mobilitě na silnicích.

Co přináší novela zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Počínaje 1.  lednem 2026 budou moci výrobci po příslušné homologaci a s ohledem na pravidla provozu v České republice nabízet automatizovaná vozidla českým zákazníkům.
Regulace říká, že automatický systém je možné použít na těch typech silnic, kde nejsou cyklisté, chodci a kde jsou fyzicky oddělené směry jízdy a až do rychlosti 130 km/h. Podle ministerstva dopravy půjde v České republice o 3. stupeň automatizace.

Lze tak očekávat, že systémy budou přebírat funkci řidiče na vybraných dálničních úsecích, případně na celé dálniční síti. Schválený systém v automatizovaném vozidle rozpozná, jestli může být autonomní režim jízdy bezpečně spuštěn a teprve následně nabídne řidiči možnost ho aktivovat. Údaj o tom, že vozidlo je homologované jako automatizované, bude možné nalézt v COC listu vozidla a v registru vozidel.

Nová úprava mimo jiné uvádí, že v okamžiku, kdy vozidlo řídí samo, se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti týkající se řízení vozidla. Řidič ani provozovatel nebudou odpovědní za přestupky, kterých by se případně vozidlo dopustilo v autonomním režimu. V takových případech leží odpovědnost na výrobci vozidla.

Naopak novou povinností řidiče je na výzvu převzít zpět řízení, na což musí být připravený, a zároveň bude mít povinnost umožnit policii zjistit, zda v kritický moment řídil šofér, nebo automat. Stejnou povinnost budou mít i výrobci. V registru vozidel bude nově údaj o tom, že jde o automatizované vozidlo.

Šest úrovní automatizace silničních vozidel (Mezinárodně uznávaná škála SAE*):

0 Bez automatizace – vozidlo řídí výlučně řidič, ale mohou být užity varovné subsystémy.
1 Asistence řidiče – řidič musí být schopen kdykoli řídit, automaticky mohou probíhat i složitější řídicí funkce.
2 Částečná automatizace – řidič musí zasáhnout, když automatický systém selhává, automat řídí, zrychluje i brzdí, při zásahu řidiče se systém deaktivuje.
3 Podmíněná automatizace – v definovaném prostředí (například na dálnici) se řidič nemusí věnovat řízení, musí být ale schopen převzít řízení, když je to nutné.
4 Vysoká automatizace – automat řídí s výjimkou velmi nebezpečného prostředí (velmi špatné počasí), řidič smí používat automat jen tehdy, když je prostředí bezpečné, v takovém případě se nevěnuje řízení.
5 Plná automatizace – člověk zadá cíl a aktivuje systém, automat řídí do libovolného cíle, řidič neexistuje.

*SAE = Society of Automotive Engineers. Celosvětové profesní sdružení vědců, inženýrů a odborníků se zaměřením na dopravní prostředky, které jsou schopny se s využitím vlastního pohonu pohybovat po zemi, na vodě, pod vodou, ve vzduchu i v kosmickém prostoru. Organizace je také respektovanou standardizační organizací v oblasti automobilového průmyslu. Původně vznikla jako Asociace automobilových inženýrů

Truck.