Nedostatek řidičů a možnosti jeho řešení předmětem jednání dopravců a portálu Truckjobs.cz

V úterý 1. listopadu 2022 proběhlo jednání dopravních firem (členů Regionální komise ČESMAD BOHEMIA pro Prahu a Středočeský kraj) se zástupci ČESMAD BOHEMIA a ISD ČESMAD Bohemia, která provozuje portál Truckjobs.cz. V areálu firmy ANEXIA s.r.o. byl hlavním tématem jednání nedostatek řidičů nákladní a autobusové dopravy a možnosti jeho řešení.

V České republice aktuálně chybí kolem 20 tisíc řidičů nákladních vozidel a kolem 5 tisíc řidičů autobusů, a to přes skutečnost, že noví držitelé příslušných řidičských oprávnění na trhu práce každý rok přibývají. V roce 2019 získalo řidičský průkaz skupiny C téměř 10 tisíc řidičů, v roce 2020 jich bylo 7 690 a v roce 2022 se jednalo o 5 074 řidičů. Klesající trend byl způsoben zejména koronavirovou krizí. Obdobný trend sledujeme také u autobusové dopravy (2 269 v roce 2019, 1 505 v roce 2020 a 692 v roce 2021). Počty nově příchozích řidičů však nedokáží dorovnat počty řidičů, kteří z oboru odchází, ať již z důvodu přirozené obměny, či z jiných. Nedostatek řidičů se tak nadále prohlubuje.

Zástupce portálu Truckjobs.cz Tomáš Bicera představil hlavní aktivity, které ISD ČESMAD Bohemia vyvíjí, s cílem zmírnit aktuální negativní trend.

Tuzemští řidiči. Největší pracovní a informační portál pro řidiče a dopravní firmy v České republice dokázal v 1. pololetí roku 2022 obsadit přes 300 volných pracovních míst. Každý měsíc navštíví Truckjobs přes 20 tisíc uživatelů a dalších 70 tisíc navštíví jeho facebookový profil. Truckjobs se tak stal přirozenou spojnicí mezi dopravními firmami a řidiči, což mu umožňuje vyvíjet aktivity, jejichž cílem je zvýšit prestiž povolání řidičů a zvýšit počet řidičů pracujících u českých dopravních firem.
Odkaz na Truckjobs

Zaměstnávání zahraničních řidičů. Přes velký zájem firem nedokázal stát do dnešního dne vytvořit podmínky, které by umožnily rychle a bez potíží zaměstnávat cizince v ČR. Naopak, délka procesu získání pracovního a pobytového povolení v ČR (zaměstnanecká karta) činí 5 až 8 měsíců, zatímco v Polsku nebo Německu se jedná o 1 až 2 měsíce. Snahy o zjednodušení celého postupu jsou bohužel tématem dlouhých politických jednání. Na Truckjobsu najdou dopravní firmy informace k zaměstnávání cizinců, zaměstnanecké kartě i témata, která se týkají řidičských a profesních průkazů. Samostatně je řešena kapitola zaměstnávání Ukrajinců. Aplikace navíc umožňuje odeslat dotaz či popsat potíže, se kterými se dopravce potýká. Zodpovězené dotazy jsou poté dostupné i ostatním dopravcům, kteří tak mohou snadno nalézt pomoc při řešení stejných potíží.
Odkaz na Truckjobs (cizinci) Jen pro registrované firmy.

Výchova a vzdělávání budoucích řidičů. Truckjobs v současné době zastřešuje spolupráci s 20 středními odbornými školami, které vychovávají budoucí řidiče. Cílem je prohloubit spolupráci mezi firmami a školami a přiblížit obsah výuky současným potřebám zaměstnavatelů. Každý rok vychází z těchto partnerských škol kolem 500 absolventů s příslušnými řidičskými a mnohdy i profesními průkazy. Aplikace na Truckjobsu umožňuje firmám a školám sdílet nabídky a poptávky na absolvování praxí a stáží žáků u firem. Dopravci se tak mohou sami podílet na přípravě svých budoucích řidičů. Součástí aplikace jsou také informace o aktivitách škol, školních burz práce a další.
Odkaz na Truckjobs (školy)

Oblast rekvalifikací. Získání nové kvalifikace, zvýšení nebo rozšíření té stávající je jednou z dalších možností, jak mohou dopravní firmy získat nové řidiče. Ze zhruba 270 tisíc nezaměstnaných v ČR je část uchazečů ochotna procesem rekvalifikace získat nové pracovní uplatnění jako řidič nebo řidička. Nejnovější informace o možnostech využití tohoto programu budou brzy oznámeny na portálu TRUCKJOBS.CZ.

Truck.