Nedostatek řidičů ohrožuje další rozvoj ekonomiky

Průzkumy realizované Mezinárodní unií silniční dopravy (IRU) naznačují, že nedostatek profesionálních řidičů dosáhl ve světě takové úrovně, která začíná ohrožovat stabilitu dodavatelských řetězců a další rozvoj ekonomiky.

Ve sledovaných zemích Evropy, v USA, Mexiku, Argentině, Střední Asii a jihovýchodní Asii evidujeme více než 2,6 milionu volných míst pro řidiče kamionů. Nejvíce profesionálních řidičů chybí v Asii (18 %) a Turecku (15,4 %). V evropských zemích chybí přibližně 450 000 profesionálních řidičů a toto číslo pravděpodobně ještě vzroste do konce roku 2023. V současné době chybí například ve Velké Británii přibližně 100 000 řidičů, 80 000 řidičů chybí v Polsku, stejný počet v Německu a zhruba kolem 70 000 v Rumunsku.
Statistiky ukazují, že zatímco poptávka po přepravních službách a tím také po řidičích neustále roste, atraktivita vykonávané práce řidičů stagnuje. Důvodů tohoto stavu najdeme hned několik.

Nedostatek mladých, začínajících řidičů.
Řidiči mladší 25 let tvoří přibližně 6 až 7 % z celkového počtu profesionálních řidičů, zatímco řidiči starší 50 let tvoří čtyř až pětinásobek tohoto počtu. V Evropě můžeme vysledovat nejvyšší průměrný věk řidičů kamionů i autobusů ve světě. V České republice každoročně z profese řidiče odchází kolem 8 000 řidičů, ať již z důvodů přirozené obměny nebo odchodu k jiné profesi. Počet nově příchozích řidičů pak činí přibližně 5000, čímž vzniká na trhu nerovnováha a nedostatek řidičů se dále prohlubuje.

Ženy řidičky
Navzdory rostoucí nezaměstnanosti žen v některých regionech Evropy tvoří ženy stále pouze malé procento řidiček kamionů. Více se poté uplatňují na pozicích řidiček autobusů. Příkladem je Španělsko, ve kterém činí nezaměstnanost žen 14 %, přičemž pouze 2 % žen se uplatnilo na pozicích řidiček. Průměrně ve světě tvoří ženy 3 % řidičů. Situace vypadá o něco lépe v USA s 8 % a 5 % v Číně a dále také v některých severských zemích EU.

Náročné pracovní podmínky
Nedostatek pracovních sil v dopravním průmyslu souvisí také s nabízenými pracovními podmínkami. Podle průzkumu realizovaného mezi samotnými řidiči mladé lidi odrazuje od práce řidičů nedostatek bezpečných parkovišť pro přespání, dlouhé čekací doby na nakládku a vykládku nebo nepřístupné toalety pro řidiče na nakládacích a vykládacích místech. Mezinárodní doprava je navíc spojena s dlouhodobým pobytem mimo domov. 

Minimální věk řidiče a vysoké náklady na řidičský a profesní průkaz.
Minimální věk profesionálních řidičů skupiny C je v zemích EU stanoven na 21 let (s výjimkou 18 let při absolvování rozšířeného vstupního školení), což je problém zejména u absolventů středních odborných škol. IRU, ve spolupráci s národními dopravními asociacemi a sdruženími, naléhá na snížení věku na 18 let se začátkem výcviku v 17 letech. Náklady vynaložené na výuku a výcvik jsou dalším z limitujících faktorů zájmu uchazečů o profesi řidiče. Například ve Francii stojí oprávnění k řízení nákladního auta 5300 eur, což je trojnásobek průměrné měsíční minimální mzdy. Obdobná situace panuje také v České republice, kde se výsledná částka nutná k získání řidičského oprávnění a profesního průkazu pohybuje kolem 60 000 Kč.

IRU