Nedostatek řidičů se dále rychle prohlubuje.
Průzkumem více než 1 500 provozovatelů komerční silniční dopravy ve 25 zemích Ameriky, Asie a Evropy IRU zjistila, že se nedostatek řidičů nákladních vozidel v roce 2021 zvýšil, až na výjimky, prakticky ve všech regionech.
V Evropě vyskočil od roku 2020 do roku 2021 o 42 %, přičemž počet neobsazených míst řidičů dosáhl například 71 000 v Rumunsku, 80 000 v Polsku, 80.000 v Německu a 100 000 ve Velké Británii. V České republice se odhaduje, že na trhu chybí kolem 20.000 řidičů. Pokud se podíváme ještě dále, zjistíme, že například v Mexiku dosáhl nedostatek řidičů 54 000 a v Číně se nedostatek řidičů prohloubil o 140 % a dosáhl 1,8 milionu. Vyšší mzdy řidičů v roce 2021, zejména v Evropě a USA, přitom nevedly ke snížení počtu nedostatkových míst.
Generální tajemník IRU Umberto de Pretto uvedl: "Chronický nedostatek řidičů komerčních vozidel se zhoršuje, miliony pozic zůstávají neobsazeny. To nás vystavuje potížím se sociální mobilitou a může vést ke kolapsu dodavatelských řetězců."
Při pohledu na rok 2022 můžeme spatřit mírné zlepšení situace v Argentině a v Číně, zatímco ve většině ostatních regionů se očekává, že nedostatek řidičů nákladních automobilů bude nadále narůstat: Turecko o 15 %, Mexiko o 32 % a Evropa o 40 %.
Méně než 3 % řidičů nákladních automobilů tvořily v roce 2021 ženy, a to ve všech regionech, s významnými výjimkami v Číně s 5 % a USA s 8 %. V některých evropských zemích byl podíl žen mezi řidiči autobusů a autokarů ještě lepší, a to 12 %.
Demografická časovaná bomba.
Problémem však zůstává počet řidičů ve věku do 25 let, kteří v současné době tvoří přibližně 6 nebo 7 % řidičů nákladních vozidel. Zcela opačně je to většině regionů, s výjimkou Číny a Mexika, s řidiči ve věku nad 55 let, kteří tvoří přibližně třetinu pracovní síly. Evropa má nejvyšší průměrný věk řidičů, a to 47 let.
Prohlubující se věkový rozdíl je závažnější v osobní dopravě. V Evropě byla v roce 2021 pouze 3 % řidičů autobusů a autokarů mladších 25 let, což je o polovinu méně než v celém odvětví dopravy. Řidiči starší 55 let však tvořili 32 % pracovní síly, přičemž průměrný věk řidiče autobusu byl 50 let.
"Provozovatelé silniční dopravy dělají, co mohou, ale vlády a úřady se musí nadále soustředit, zejména na zlepšení parkovací infrastruktury, přístup ke školení a podporu většího počtu žen a mladých lidí v této profesi," uzavřel generální tajemník IRU Umberto de Pretto.
Zdroj: https://files.iru.org/nextcloud/index.php/s/MpWMdmHHXxe3GHi