Nemám doklady na kamion. Co s tím?

ÚVOD: Chceš to zkusit jako profi řidič nebo profi řidička anebo už jezdíš a hledáš informace? Pak jsi na správné stránce!

Protože si málokdo uvědomuje, o čem je práce řidiče, a protože to všechno není jenom o řidičáku, jak by se mohlo zdát, rozhodli jsme se zaměřit na povolání řidiče z mnoha pohledů a ty nejdůležitější informace seřadit do série tematických článků. Nově zde proto nejdeš informace o tom, jak se stát řidičem, co řidič vlastně dělá, informace z praxe a vlastně vše zajímavé o této profesi. No a třeba, kdo ví, může z těchto článků vzniknout takový stručný manuál pro ty, kteří by se řízením chtěli v budoucnu také živit.

Pojďte s námi ukázat, že řidič sice těžkou práci má, ale ta i přes to všechno stojí za to.

Téma: Nemám papíry na kamion. Co s tím? Možnost: Rekvalifikace na Úřadu práce

V milém článku jsme se zaměřili na ty nejmladší z nás a řekli si, jak je možné se takzvaně vyučit řidičem na střední škole. Zjistili jsme, na jakých školách je možné takhle řidičák i profesák získat, ale dokonce i to, že se na tyto školy může přihlásit vlastně kdokoli, komu je méně než 26 let. Mnohým z nás ale již dávno 26 let bylo a přesto se z nějakého důvodu chceme řidičem profíkem stát. Co teď? Kde získat řidičák a profesák? Standardní výuku a výcvik pro získání řidičáku zajišťují samozřejmě autoškoly. Trochu komplikovanější je to u profesáku, kde se musí jednat o akreditované školící středisko.

Pro ty, kteří mají v prasátku naspořených nějakých 60 tisíc a neví co s nimi je situace jednoduchá a mohou se ihned do nějaké autoškoly přihlásit. Takových uchazečů ale bude zřejmě minimum. Naštěstí existují možnosti, jak vše potřebné získat a nemuset vše platit ze svého.

Rekvalifikace zaplacená od úřadu práce.

Rekvalifikace zabezpečované Úřadem práce se staly v posledních letech hitem pro ty, kteří si chtějí zvýšit kvalifikaci nebo udělat řidičák a profesák a nemůžou si to sami zaplatit. O rekvalifikacích najdeme všude spousty informací a mýtů a proto se na to pojďme podívat tak nějak lidsky a některé z těch mýtů objasnit.

Mýtus 1. Abych mohl požádat o zaplacení řidičáku a profesáku, musím být nezaměstnaný.
Tak tenhle mýtus je asi nejrozšířenější. Rekvalifikace může být poskytnuta buď uchazeči o zaměstnání anebo zájemci o zaměstnání. Uchazečem je člověk bez zaměstnání, který je v evidenci úřadu práce (ale také nemusí). Zájemcem je člověk, který zaměstnání má, ale chce ho změnit anebo je v přímém ohrožení jeho ztráty. Ať tak či tak, o rekvalifikaci může požádat vlastně kdokoli, jak nezaměstnaný, tak zaměstnaný.

Mýtus 2. Když požádám o rekvalifikaci, musí mi jí Úřad práce zajistit.
Bohužel to tak není. Úřad práce se bude vždy rozhodovat podle situace na trhu práce v daném konkrétním regionu, ve kterém o rekvalifikaci žádáte. Může Vaši žádost schválit, ale také odmítnout. Vždy se ale Vaší žádostí bude zabývat a bude velmi záležet na tom, jak svoji žádost odůvodníte a čím jí podložíte. Vždy je nejlepší mít již předem vybranou firmu, která je ochotná vás zaměstnat. Úřad práce dokonce vyžaduje, abyste doložili takzvaný "příslib zaměstnání". Pokud takovou firmu máte, plus pro vás.

Mýtus 3. Úřad práce mi zaplatí buď řidičák anebo profesák, ale obojí ne.
Finanční limit na poskytnutí rekvalifikace je 50.000 Kč. Do této částky se vejde bohatě jak řidičák, tak profesák. Horší je to se samotným rozhodováním úřadu práce, který může buď zaplatit jednu vaší rekvalifikace za 40 tisíc anebo za stejnou cenu rekvalifikovat 10 jiných lidí na jinou pozici. Stát se řidičem profíkem je prostě drahý špás. Z tohoto důvodu se bude úřad práce vždy velmi rozmýšlet komu rekvalifikaci zaplatí a v jaké výši.

Mýtus 4. Při rekvalifikaci nemám nárok na podporu v nezaměstnanosti.
Tak tady je to trochu složitější. Rekvalifikací máme totiž dva druhy. První se nazývá "zvolená" a druhá "zabezpečovaná neboli vysoutěžená". Zabezpečenou, nebo také vysoutěženou rekvalifikaci zajišťuje samotný Úřad práce. Pokud jste v evidenci Úřadu práce, budete dál pobírat v průběhu rekvalifikace podporu v nezaměstnanosti. V rámci této rekvalifikace je hrazena jak rekvalifikace samotná, tak příslušné lékařské posudky, dopravněpsychologické vyšetření a zkoušky. Takže takový celý balíček. Možným problémem u tohoto typu rekvalifikace je to, že nemusí dojít k časovému souběhu jednotlivých částí rekvalifikace a celý proces může být delší. (Například se musí vybrat autoškola, která vám zajistí řidičák. Ten uděláte a čeká se na jeho vydání. Pak musí úřad práce vybrat další autoškolu, která zajistí profesák.
U druhého typu rekvalifikace, která se nazývá zvolená si můžete autoškolu najít sami a řidičák a profesák u ní udělat. Jakmile kurzy dokončíte, může Úřad práce všechno zaplatit. Důležité je, aby částka nebyla vyšší než oněch zmíněných 50.000 Kč a také to, aby cena za řidičák a profesák nebyla o moc vyšší než u těch autoškol, které je úřad práce schopen zajistit sám, čili aby taková cena byla přiměřená. Během této rekvalifikace nemáte nárok na podporu v nezaměstnanosti  a vyjma samotné rekvalifikace (řidičáku a profesáku) vám nejsou hrazeny ani další položky (např. lékařské posudky, dopravněpsychologické vyšetření, apod.) V případě, že školeními projdete, ale zkoušky nakonec neuděláte, je tu problém a veškeré náklady si budete platit sami. Na druhé straně ale můžete všechno udělat během krátké doby a začít dříve pracovat.

Chceš toto téma doplnit a být tak jeho spoluautorem nebo máš jen nějaký komentář k doplnění? Napiš nám, jak a kde jsi začínal ty. Pište na tomasb@cesmad.com

Na portálu Truckjobs.cz, který je vytvořený speciálně pro řidiče, je možné najít mnoho dalších informací o povolání řidiče, nabídky zaměstnání, novinky z dopravy, případně není nic jednoduššího než nám napsat a zeptat se.

Chceš dostávat pravidelné zprávy, články a novinky? Zaregistruj se zdarma u nás na TruckJobs.cz anebo nás navštiv na Facebooku.

T.B.