Nemám doklady na kamion

Řidič těžkou práci má... Chceš to zkusit jako profi řidič nebo profi řidička a nebo už jezdíš? Pak jsi na správný stránce!

Protože si málokdo uvědomuje, o čem je práce řidiče, a protože to všechno není jenom o řidičáku a profesáku, jak by se mohlo zdát, rozhodli jsme se spolu s řidiči psát pravidelné články, ve kterých se zaměříme na povolání řidiče z mnoha pohledů. Články o tom, jak se stát řidičem, co řidič vlastně dělá, články vzdělávací, zábavné i méně zábavné, prostě vše o této profesi. No a třeba, kdo ví,  může z těchto článků vzniknout takový stručný manuál pro ty, kteří by se tím kolečkem chtěli v budoucnu také živit.

Určitě si nemyslíme, že sami dokážeme popsat všechno, co řidič potřebuje znát nebo s čím se při své práci setká, a proto dáváme prostor vám všem, abyste články tvořili s námi. Vždycky nám můžete napsat a jakékoli téma opravit, upravit, doplnit, změnit nebo přidat nějaké téma vlastní. Pravidelně pak od nás budete dostávat nové články, které vlastně budete psát vy sami.

A co je hlavní, všechny ty články nebudou odborné a plné přesných výkladů - od toho máme články jiné a zákony a vyhlášky. Naší snahou je psát tak nějak lidsky, mnohdy jazyku českému navzdory.

Pojďte s námi ukázat, že řidič sice těžkou práci má, ale ta i přes to všechno stojí za to.

2. Téma: Nemám papíry na kamion. Co s tím? část 1. - Rekvalifikace

V milém článku jsme se zaměřili na ty nejmladší z nás a řekli si, jak je možné se takzvaně vyučit řidičem na střední škole. Zjistili jsme, na jakých školách je možné takhle získat řidičák i profesák, ale dokonce i to, že se na tyto školy může přihlásit vlastně kdokoli, komu je méně než 26 let.

Buďme ale k sobě upřímní. Mnohým z nás již dávno 26 let bylo a přesto se z nějakého důvodu chceme řidičem profíkem stát. Co teď? Kde získat řidičák a profesák? Standardní výuku a výcvik pro získání řidičáku zajišťují samozřejmě autoškoly. Trochu komplikovanější je to u profesáku, kde se musí jednat o akreditované školící středisko.

Pro ty, kteří mají v prasátku naspořených nějakých 40 až 50 tisíc a neví co s nimi je tedy situace jednoduchá a mohou se ihned v nějaké autoškole přihlásit. Takových uchazečů ale bude zřejmě minimum. Naštěstí existují možnosti, jak to celé získat a nedat do toho skoro ani korunu.

Rekvalifikace zaplacená od úřadu práce

Rekvalifikace zabezpečované Úřadem práce se staly v posledních letech hitem pro ty, kteří si chtějí zvýšit kvalifikaci nebo udělat řidičák a profesák a nemůžou si to sami zaplatit. O rekvalifikacích najdeme všude spousty odborných textů a mýtů a proto se na to pojďme podívat tak nějak lidsky a některé z těch mýtů objasnit.

Mýtus 1. Abych mohl požádat o zaplacení řidičáku a profesáku, musím být nezaměstnaný.

Tak tenhle mýtus je asi nejrozšířenější a je to lež. Rekvalifikace může být poskytnuta buď uchazeči o zaměstnání a nebo zájemci o zaměstnání. Uchazečem je člověk bez zaměstnání, který je v evidenci úřadu práce (ale také nemusí). Zájemcem je  člověk, který zaměstnání má, ale chce ho změnit a nebo je v přímém ohrožení jeho ztráty. Ať tak či tak, o rekvalifikaci může požádat vlastně kdokoli, jak nezaměstnaný, tak zaměstnaný.

Mýtus 2. Když požádám o rekvalifikaci, musí mi jí Úřad práce zajistit

Bohužel to tak není. Úřad práce se bude vždy rozhodovat podle situace na trhu práce v daném konkrétním regionu, ve kterém o rekvalifikaci žádáte. Může vaší žádost stejně tak schválit jako zamítnout. Vždy se ale vaší žádostí bude zabývat a bude velmi záležet na tom, jak svojí žádost odůvodníte a čím jí podložíte. Vždy je nejlepší mít již předem vybranou firmu, která je ochotná vás zaměstnat.  Úřad práce dokonce vyžaduje, abyste doložili takzvaný "příslib zaměstnání". Pokud takovou firmu máte, plus pro vás. Pokud jí nemáte, napište nám a my vám pomůžeme.

Mýtus 3. Úřad práce mi zaplatí buď řidičák a nebo profesák, ale obojí ne.

Finanční limit na poskytnutí rekvalifikace je 50.000,- Kč. Do této částky se vejde bohatě jak řidičák, tak profesák. Horší je to se samotným rozhodováním úřadu práce, který může buď zaplatit jednu vaší rekvalifikace za 40 tisíc a nebo za stejnou cenu rekvalifikovat 10 jiných lidí na jinou pozici. Stát se řidičem profíkem je prostě drahý špás. Z tohoto důvodu se bude úřad práce vždy velmi rozmýšlet komu rekvalifikaci zaplatí a v jaké výši.

Mýtus 4. Při rekvalifikaci nemám nárok na podporu v nezaměstnanosti

Tak tady je to trochu složitější. Rekvalifikací máme totiž dva druhy. První se nazývá "zvolená" a druhá "zabezpečovaná, neboli vysoutěžená".

Zabezpečenou, nebo taky vysoutěženou rekvalifikaci zajišťuje samotný Úřad práce. Pokud jste v evidenci Úřadu práce, budete dál pobírat v průběhu rekvalifikace podporu v nezaměstnanosti. V rámci této rekvalifikace je hrazena jak rekvalifikace samotná, tak příslušné lékařské posudky, dopravněpsychologické vyšetření a zkoušky. Takže takový celý balíček. Možným problémem  u tohoto typu rekvalifikace je to, že nemusí dojít k časovému souběhu jednotlivých částí rekvalifikace  a celý proces je dlouhý. (Například se musí vybrat autoškola, která vám zajistí řidičák. Ten uděláte a čeká se na jeho vydání. Pak musí úřad práce vybrat další autoškolu, která zajistí profesák. Tahle výběrová řízení mají své podmínky a může to trvat poměrně dlouho. Takže sice je to celé zdarma a včetně všech věcí kolem, ale o to déle to trvá.

U druhého typu rekvalifikace, která se nazývá zvolená si můžete autoškolu najít sami a řidičák a profesák u ní udělat. Jakmile kurzy dokončíte, může Úřad práce všechno zaplatit. Důležité je, aby částka nebyla vyšší než oněch zmíněných 50.000,- Kč a také to, aby cena za řidičák a profesák nebyla o moc vyšší než u těch autoškol, které je pracák schopen zajistit sám.  Během této rekvalifikace nemáte nárok na podporu v nezaměstnanosti  a vyjma samotné rekvalifikace (řidičáku a profesáku) vám nejsou hrazeny ani další položky (např. lékařské posudky, dopravněpsychologické vyšetření, apod.) V případě, že školeními projdete, ale zkoušky nakonec neuděláte, je tu problém a veškeré náklady si budete platit sami. Na druhé straně ale můžete všechno udělat během krátké doby a začít dříve pracovat.

Chceš toto téma doplnit a být tak jeho spoluautorem nebo máš jen nějaký komentář k doplnění? Napiš nám, jak a kde jsi začínal ty. Pište na info@isdcb.cz

!!! Příští téma: Řidičák i profesák vám zaplatí firmy - víme které.

Kde získám další informace o problematice dopravy a řidičů?
Na portálu Truckjobs.cz, který je vytvořený speciálně pro řidiče, je možné najít mnoho dalších informací o povolání řidiče, nabídky zaměstnání, novinky z dopravy, případně není nic jednoduššího než nám napsat a zeptat se.

Chceš dostávat pravidelné zprávy, články a novinky? Zaregistruj se zdarma u nás na TruckJobs.cz anebo nás navštiv na Facebooku.