NKÚ kritizoval ŘSD za stavbu odpočívek. Ministerstvo dopravy se závěry NKÚ ohledně kontrol financí a odpočívek pro kamiony nesouhlasí a ostře se proti nim ohradilo.
Jak ukázala kontrola NKÚ zaměřená na tuto problematiku, v ČR chybělo na konci roku 2024 celkem 1 898 parkovacích míst pro nákladní automobily. To ohrožuje bezpečnost provozu, protože řidiči svá auta parkují i mimo vyhrazená místa. Vládou stanovené cíle výstavby odstavných ploch pro nákladní automobily nebyly naplněny. Stejně tak nebyl splněn vládní cíl týkající se informačního systému o volných místech na odpočívkách.
Ministerstvo dopravy však s výsledky kontroly nesouhlasí. Podle něj některé závěry vycházejí ze situací, které již nejsou aktuální, a jiné kritizované problémy vznikly v důsledku vnějších okolností. Mnohé vytýkané nedostatky navíc byly již napraveny nebo se na jejich nápravě intenzivně pracuje.
NKÚ například kritizoval nefunkčnost systému, který má informovat o počtu volných míst na odpočívkách.
Ministerstvo dopravy ovšem tvrdí, že tento systém je v posledních letech na odpočívkách budovaný a funguje. Aktuálně běží především na 5 odpočívkách na D1, dvou na D5 a jedné na D35. Připravované jsou ale prý další odpočívky, kde bude systém informování také spuštěn.
A resort dopravy nesouhlasí ani s výtkou na nedodržení závazku ohledně nových míst pro kamiony: „Hodnota 407 nově zrealizovaných míst, kterou NKÚ uvádí, je zavádějící, neboť podle NKÚ se započítávají pouze nová parkovací místa „na stávajících tazích“, ŘSD ale realizovalo ještě dalších 282 míst na nově postavených úsecích dálnic. To nicméně nejsou žádné „nové tahy“. Stávajícími tahy je totiž v tomto kontextu nutné chápat i tranzitní silniční tahy, které nahrazujeme dálnicemi ve stejném tahu. Pak lze říci, že ŘSD v období let 2017 až 2023 dalo řidičům 689 nových parkovacích míst na dálnicích.
Výstavbu mnohdy blokují obce.
Jako velký problém a důvod toho, proč byl plán na odpočívky naplněn jen částečně, uvádí resort dopravy také problémy s obcemi, na jejichž pozemcích by parkoviště měla stát. „Jednou z příčin je i neočekávaně četný odpor obcí proti umisťování odpočívek na jejich území. To je také důvodem, proč nebylo možné realizovat výstavbu nových parkovacích míst celé řadě původně plánovaných lokalit. ŘSD nemůže začít přípravu odpočívky v případě nesouhlasu obce, pokud obec neumožní vymezení plochy ve své územně plánovací dokumentaci“, uvedlo Ministerstvo dopravy.