Vzdělávání a informace

Představení projektu Co se stalo Co se chystá Z tisku Praxe a stáže Zahraniční pracovníci

Od října budou padat vysoké pokuty za přetížení dodávek

Od října bude platit novela zákona umožňující za přetěžování vozidel pokutovat nejen samotného šoféra, ale i firmu nebo vlastníka vozidla. Dalším krokem bude celoevropské zavedení mechanismů pro maximální dobu řízení a dodržování bezpečnostních přestávek.

Policisté stále narážejí na problém, že přetížení dodávky nemohou postihnout skutečného viníka, ale pouze řidiče přistiženého vozidla. Přetížené vozidlo má přitom mnohem horší jízdní vlastnosti ana silnici nemusí být spolehlivě ovladatelné. Stovky kilogramů navíc mají rovněž výrazný dopad na délku brzdné dráhy.

Lehkých nákladních vozidel do 3,5 tuny na českých silnicích přibývá z několika důvodů. Prvním z nich je ekonomický růst vyžadující větší objem přeprav a zároveň nedostatek řidičů velkých kamionů. Dodávky tak přebírají část přeprav, které by jinak převážely kamiony.  

Proti kamionům mají dodávky navíc celou řadu výhod v podobě menšího počtu zákonných omezení. Nekontroluje se zda jejich šoféři dodržují povinné přestávky v řízení, nemusí rovněž jako kamiony platit mýto, ale pouze dálniční známku jako běžná osobní auta. Od 1. října se pravidla pro kamiony a vozidla kategorie N1 srovnají alespoň v přístupu kontrolního vážení.

Zvýší se i pokuty pro samotné šoféry. Těm mohou policisté na místě nyní udělit maximální postih 2 500 korun. Nově se výše pokuty bude odvíjet od kilogramů, které se vozidlu naměří navíc. Při přetížení auta o půl tuny půjde o pokutu do pěti tisíc korun a při vyšším až do devíti tisíc za každou tunu.

Na problém přetěžování dodávek upozorňují policisté dlouhodobě. Celkem během roku 2018 zkontrolovali 2 300 vozidel. Čtyři z pěti takto vytipovaných a převážených vozidel skutečně přetížená byla. Rekordmanem bylo auto zahraničního dopravce, které naložené vážilo přes osm tun.

Zatímco vážení se relativně rychle vyřešilo na národní úrovni, problematiku případného zavedení kontrolních mechanismů pro dodržování přestávek i pro řidiče dodávek nechává tuzemské ministerstvo na dohodě unijních států.