Pomalé najíždění a automatické uhýbání: Kombinace, která způsobuje kolize.
Stále častější nešvar na dálnicích? Uhýbání řidičům, kteří se připojují.
Policie v posledních měsících upozorňuje na stále častější nešvar, kterého se řidiči dopouští. Připojení na dálnici patří mezi situace, které i zkušeným řidičům občas způsobuje potíže. Jednou z nejčastějších chyb je najetí do připojovacího pruhu příliš malou rychlostí nebo dokonce zastavení, kvůli čemuž vznikají vysoce rizikové situace. Stejně problematické je však také bezmyšlenkovité uhýbání řidičů z pravého průběžného pruhu do levého, aby „pustili“ auta z připojovacího pruhu. Oba jevy jsou nebezpečné – a mohou naplnit znaky dopravního přestupku.
Povinnosti řidiče v připojovacím pruhu
Podle § 12 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb. je řidič povinen využít celý připojovací pruh a připojit se tak, aby neohrozil vozidla v průběžném pruhu. To zahrnuje plynulé zrychlení již v připojovacím pruhu, dosažení odpovídající rychlosti provozu na dálnici a neohrožení a neomezení vozidel v průběžném pruhu.
Častý problém? Najetí minimální rychlostí, „plížení“ se nebo dokonce zastavení v připojovacím pruhu.
Stává se to poměrně často. Řidiči se již k připojovacímu pruhu blíží minimální rychlostí a na jeho začátku prakticky zastavují a očekávají že se z nulové rychlosti zařadí do průběžného pruhu. Je to extrémně nebezpečné – nejen pro ně samotné, ale zejména pro vozidla za nimi, která je nemusí vidět, zejména pokud je nájezd za zatáčkou či v nepřehledném místě.
Řidiči v průběžném pruhu: Uhýbání do levého pruhu může být přestupek
Připojování je zodpovědností řidiče v připojovacím pruhu. Řidič jedoucí v pravém průběžném pruhu nemá povinnost uhýbat a nesmí ohrozit vozidla v levém pruhu. Častý nešvar spočívá v tom, že řidiči v pravém pruhu automaticky přejíždějí vlevo, aby „pomohli“ připojujícím se vozům. Tento manévr je často proveden v nízké rychlosti a omezuje nebo ohrožuje vozidla v levém pruhu. V takovém případě se řidič dopouští přestupku.
Policie k tomu uvádí:
Při přejíždění mezi jízdními pruhy nesmí motorista ohrozit či omezit ostatní a musí dát včas znamení o změně směru jízdy. Na některých místech je uhýbání z pravého do levého pruhu při nájezdech dokonce výslovně zakázáno vodorovnou dopravní značkou V 1a – souvislou čarou znemožňující přejetí vlevo.
Problémem je, že připojující se řidiči na tuto „ohleduplnost“ řidičů v průběžném pruhu již často naprosto spoléhají, což vede ke kolizním situacím.