Práce v turnusech, pro někoho postrach, já bych neměnil

Co obnáší práce na kamionu v turnusech jsme se na Truckjobsu zeptali pana Zbyňka (42 let) pracujícího pro firmu BLM Trucking, kde kamion řídí již 12 let od roku 2009.

„Předtím jsem byl u hasičů jako řidič. Zde jsem si začal oťukávat práci řidiče kamionu a nakonec jsem přešel k  firmě BLM Trucking, která nabídla také pravidelnost, kdy vím, kdy odjedu a opět se vrátím. Stal jsem se řidičem profesionálem a přešel jsem na turnusy.  Převážně jsem začal jezdit do Německa a Dánska a zemi Beneluxu.“

Co to vlastně znamená, ta práce v turnusu?


„Čtyři týdny jezdím a další čtyři týdny mohu být doma s rodinou. Mohu si také vybrat jiný rytmus, třeba dva a dva. Stále to ale vychází, že vlastně půl roku pracuji a půl mám volno. Dopředu si tak v pohodě naplánujeme, kdy společně pojedeme na dovolenou, mám daleko víc času na koníčky. Ano čtyři týdny nejsem doma, ale pak si mě rodina užije celý měsíc a odpočatého a ne unaveného jeden a půl dne v týdnu. A mám také víc času na sebe a své zájmy, které rodinu nebaví.“


Ten měsíc volna si dokážeme dobře představit, ale co ty čtyři týdny v práci.


„Jak jsem řekl, jezdím hlavně do Německa a Dánska a zemi Beneluxu. Ke kamionu a od něj domů mě doveze dodávka, takže to je úplně bez stresu. O auto se střídáme se stálým parťákem, který má o pořádku a čistotě v kabině stejné představy jako já, což je dost důležité. Co se týká stravování, částečně si vezu jídlo z domova, což znamená zavařit maso, omáčky, polévky do sklenic, zabalit všechno potřebné. Pokud mě nebaví si takhle všechno připravit, můžu využít i službu hotovek nebo podobně. Co se týká nákupů, tak v Německu si za stejné ceny dokážu nakoupit vše, někdy dokonce levněji a kvalitněji. Samozřejmě v cizině trávím i týdenní odpočinek, a to rozhodně není zabitý čas. Když se dostanu na základnu, tak dokážeme s kolegy vymyslet zajímavé akce jako grilování či různé oslavy. Ani hygiena na cestách není žádný problém. Na své trase již přesně vím, kam dojedu a kde mě čeká jaký autohof, sprcha a podobně. A v autě mi nic nechybí, jezdím s vozem MAN, kde mám plné vybavení, včetně lednice, kávovaru, klimatizace.“

Proč si myslíte, že hodně řidičů o tuhle práci nemá zájem?


„Pro hodně řidičů může být problém delší odloučení od rodiny, ale na druhou stranu mi tahle práce dává možnost dlouhodobého plánování a většího prostoru s rodinou. Typickou práci od pondělí do pátku bych asi už nikdy jezdit nechtěl. Člověk skončí v sobotu, nic si doma nezařídí, rodinu skoro nevidí a v pondělí už zase vyráží na další cestu. A to neřeším to, že mě někde v pátek nesloží a v tu chvíli mi nezbyde ani ten volný víkend. Kdybych jezdil od pondělí do pátku a k takové situaci došlo, takž už vlastně jedu dvoutýdenní turnus, jenže u mě následuje minimálně týdenní volno, zatímco u standardní přepravy musím zase v pondělí odjet.“

A co peníze, nebylo to u hasičů lepší?


„To opravdu ne. Osobně jezdím rovnoměrný turnus, což znamená, že si za odpracovaný měsíc vydělám zhruba 70.000 korun. Druhý měsíc sice nejezdím a nevydělávám, ale dokáži vyžít z toho, co jsem si vydělal předchozí měsíc nebo mám možnost si během měsíčního volna jít v rámci firmy vydělat navíc. Pokud má samozřejmě někdo potřebu vydělat více peněz, může se rozhodnout pro nerovnoměrné turnusy.“

Moc děkujeme za rozhovor a ať se Vám daří.

O firmě se můžete více dozvědět na Truckjobsu: ZDE

Truck.