Propojujeme svět řidičů a dopravců

Řidiči kamionů, autobusů, dispečeři a další logistické obory jsou nyní v kurzu. Je ovšem stále těžší vhodné uchazeče na tyto pozice najít. Již šestým rokem zastřešuje tyto pozice specializovaný portál TRUCKJOBS.CZ. O problematice řidičů jsme si v TRANSPORT MAGAZÍNU povídali se zakladatelem Truckjobsu, Tomášem Bicerou ze společnosti ISD ČESMAD Bohemia s.r.o.

V článku najdete:

„Nepředpokládám, že by mělo dojít k vyčerpání pracovního trhu tím, že by většina řidičů odešla pracovat do zahraničí.“

„Nepromyšlená orientace na sociální sítě může firmám udělat medvědí službu.“

„Zásadní je pro nás prohloubení spolupráce se školami při výchově budoucích profesionálních řidičů.“


V současné době se neustále mluví o tom, že je obrovský nedostatek řidičů. Kolik jich ve skutečnosti u nás chybí?

Toto téma trápí české dopravce již mnoho let a bohužel se nedá říci, že by se situace lepšila. Chybí nám zdroje řidičů, na trh jich každoročně přibývá méně, než by bylo potřeba. Do roku 2018 získalo každý rok téměř 10 tisíc uchazečů řidičský průkaz C, nyní je to stěží 5 až 6 tisíc. Nejde ale jen o problém České republiky, podobný stav vidíme v celé Evropě i ve světě. Zatímco u nás chybí přibližně 20 tisíc řidičů kamionů, tak například v Německu jich chybí kolem 80 tisíc, v Polsku taktéž a ve Velké Británii kolem 100 tisíc. A tak bychom mohli pokračovat.

Nehrozí tedy, že budou čeští řidiči ve velkém odcházet za lepšími podmínkami třeba do Německa nebo jiných zemí?

Ta věc je složitější. Do Německa odejdou pracovat zejména ti, kteří ovládají jazyk, žijí v blízkosti hranic nebo tam mají nějaké zázemí. Češi nejsou příliš pracovně mobilní. Pokud dají na jednu misku vah skutečnost, že neumí jazyk, budou na delší čas mimo domov a spočítají si, že o část vyššího příjmu přijdou kvůli vyšším nákladům a zdanění, které v Německu panuje, pak už se o takové lákadlo nejedná. Chápu ale, že hlavně v příhraničních oblastech to může být problém.

Před 6 lety jste založili pro řidiče a dopravce portál TRUCKJOBS.CZ. Máte ambice a možnosti problém s nedostatkem řidičů řešit?

Díky Truckjobsu se dala řada věcí do pohybu. Vytvořili jsme síť středních škol, ze kterých každý rok odchází absolventi s řidičskými a profesními průkazy. Umožnili jsme školám, firmám a dalším partnerům společně komunikovat a stali se prostředníkem společných aktivit. Daří se nám propagovat povolání řidičů. Jsme také aktivní při zaměstnávání zahraničních řidičů. A je nutné říct, že se nám podařilo vybudovat silnou komunitu řidičů, která přijala Truckjobs za vlastní. Protože jsme pracovní portál, tak se snažíme, aby hledání nové práce dávalo řidičům na Truckjobsu smysl.

Co si pod tím smyslem máme představit?

Víte, míst, kde si řidiči mohou najít práci, je mnoho. Kvalita těch míst je ale různá, jejich dosah mezi řidiči omezený a obsah nabídek práce mnohdy nic neříkající. Ze zkušenosti vím, že to poslední, co bude řidič v inzerátu hledat, je informace, že je firma stabilní, dynamická a nabízí odpovídající ohodnocení. A takových nabídek práce najdete spousty. Než utrácet peníze za takový inzerát, to je možná lepší nedělat nic. Naším hlavním cílem na Truckjobsu je proto pomoci dopravcům s obsahem inzerátů, aby pro řidiče dávaly smysl, a současně vytvořit místo, které řidiče zaujme, přijmou ho za vlastní a budou se na něj vracet. To tu vlastně před námi nikdo nedělal.

Kde všude si mohou řidiči najít práci? Na pracovních portálech? Na Facebooku?

Přesně tak. Tím kvalitnějším místem jsou obecně pracovní portály. Tam uchazeč chodí, pokud hledá práci. Problémem většiny portálů je, že jsou obecné. Najdete tu práci pro asistentky, dělníky, manažery, řidiče… Existují desítky portálů, které nabízí tisíce pozic úplně pro všechny. Orientace bývá složitá a komunikace portálu s inzerující firmou téměř nulová. A co hůř, cokoli si napíšete a na portál umístíte, to tam bude celý měsíc viset a nikdo neřeší, jestli to má šanci na úspěch. Je to jen na odpovědnosti firmy, co si napíše. Bohužel hlavně ty menší firmy si většinou neví rady, jak inzerát napsat. A to je přesně to, v čem firmám na Truckjobsu pomáháme. Když už má dopravce za inzerát zaplatit, tak ať nabídka dává smysl a zobrazuje se primárně řidičům.

Facebook je tedy méně kvalitní místo pro inzerát?

O Facebooku bychom mohli hovořit půl dne. Má svoje pro a proti a je to jen o tom, jak s ním pracujete. Výhodou je jeho veliký dosah a možnost komunikace s uchazeči. Pokud ale máte stránku pro řidiče a na ní většinu fanoušků, kteří řidiči nejsou a nikdy nebyli, protože s tím vůbec nepracujete nebo jste si dokonce publikum nakoupili, pak je jasné, co se bude pod publikovanými inzeráty v komentářích dít. Spousta lidí se chce v komentářích na facebooku jen předvádět a ukazovat svaly a já předpokládám, že inzerující firma netouží po tom, aby její nabídka práce byla jen snadným terčem právě pro tyto návštěvníky.

I Truckjobs má ale facebookový profil. Jak to tedy řešíte?

Naučili jsme se to časem. A máme fanoušky, kteří většinou chápou jakým směrem se chceme ubírat. V současné době nás sleduje přes 10 tisíc řidičů, kteří se přidávali postupně, takže můžeme říct, že naprostá většina našich fanoušků jsou skuteční řidiči. Naši fanoušci ví, že články a zajímavosti na našem Facebooku jsou jejich volné pole pro diskuse, ale že k nabídce práce patří spíše dotazy, relevantní připomínky nebo věcné komentáře. Vulgarity a urážky nestrpíme. A nejsme ani soud ani arbitr, abychom řešili spory mezi firmami a bývalými zaměstnanci a poskytovali prostor pro jejich očerňování. Tím se lišíme od různých skupin a touto cestou chceme pokračovat. Ne vždy a všichni to plně respektují, ale s tím se již dokážeme nějak vypořádat sami a často nám v tom pomáhají i naši fanoušci, řidiči.

Je něco, v čem se Truckjobs liší od jiných pracovních portálů?

Hlavně je to samozřejmě tím, že jsme zaměřeni pouze na oblast dopravy a v tom je naše síla a know how. Poté je to skutečnost, že nenabízíme jen prostor pro nabídky práce, ale aktivně pracujeme na přípravě mladých řidičů, pro které je Truckjobs často prvním spojením se světem zkušených řidičů, kteří již mají něco za sebou a samozřejmě také se světem firem. A co se týká nabídek práce, tak víme, že s nimi musíme pracovat, využívat sociální sítě i externí partnerské stránky, abychom zvýšili jejich dosah.  

Liší se v něčem nabídky práce pro řidiče od ostatních nabídek? Je něco, co je pro tento obor specifické?

Myslím si, že každá profese má nějaké specifikum, na které je nutné myslet, pokud píši nabídku práce. V našem případě řidiči hodně diskutují pracovní dobu. Je vždy vhodné detailně vysvětlit, od kdy do kdy bude řidič jezdit, kdy bude mít volno, jak to bude s víkendy, nebo jaké je nastavení turnusů. No a pak je to samozřejmě ohodnocení. Více než polovina řidičů cílí na co nejvyšší základní mzdu a teprve poté vidí stravné, ale jsou i řidiči, kteří hledají opak. A my se snažíme, aby všechny informace řidiči v inzerátech našli. Napsat dobrou nabídku práce není až tak jednoduché.

Jaké máte s Truckjobsem plány do budoucna?

Co se týká Truckjobsu, jakožto pracovního portálu, tak plánujeme další rozšíření naší sítě partnerských stránek, abychom dokázali nabídkami oslovit ještě více řidičů v České republice, ale také na Slovensku. Již nyní se nám podařilo vylepšit rozesílání inzerátů registrovaným řidičům, takže nabídka si najde řidiče a řidič nemusí hledat ji. V oblasti výchovy budoucích řidičů spouštíme sekci pro studenty, ve které najdou užitečné informace o profesi řidiče. Tato sekce bude obsahovat jednoduchou aplikaci pro sdílení nabídek a poptávek na absolvování praxí a stáží studentů u firem. Student nebo škola tak bude moci zadat poptávku po praxích a ta se propojí s nabídkou firem v daném regionu. Podpoříme tak komunikaci mezi zaměstnavateli a školami a budoucími zaměstnanci. Práce řidičů je složitá a před námi je opravdu spousta práce.


O TRUCKJOBSU:

Založen v roce 2016
Provozovatel: INSTITUT SILNIČNÍ DOPRAVY ČESMAD Bohemia s.r.o.
Činnost: Pracovní portál pro oblast dopravy a logistiky
www.TRUCKJOBS.CZ
facebook.com/TRUCKJOBS.CZ

Martin Felix, TRANSPORT MAGAZÍN