Rakušané šlápli do pedálů a postupně dokončují dálnici A5 z Vídně na Mikulov.

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov se na rakouské straně nejspíše svezou po novém úseku dálnice. K českým hranicím tak rakušanům bude zbývat dostavět posledních devět kilometrů. Kompletně hotovo chtějí mít nejpozději do dvou let.

Že by se podobně rychlého postupu dočkali řidiči i na české straně, v blízké budoucnosti nehrozí. Na jihu Moravy se totiž ještě pořádně nekoplo do země, přestože lidé dokola poslouchají, že nová trasa do hlavního města Rakouska je jasná priorita.

„Děláme, co můžeme,“ vzkazují přesto politici i úředníci. Dálnice A5 má v budoucnu navazovat na českou D52.

Mikulov ležící u hranic bude mít rakouskou dálnici doslova na dohled. Další práce jižní sousedé zahájí na jaře. Příští rok se má postavit pětikilometrový obchvat kolem obce Drasenhofen. Zbývajících pár kilometrů pak dokončí v roce 2019.

Zato na české straně se zatím prakticky nic neděje. Začít by se do dvou let mohlo se stavbou obchvatu Mikulova. Aktuálně se řeší obnovené územní řízení s tím, že termín vydání rozhodnutí už záleží jen na procedurálních záležitostech, které má na starosti stavební úřad. Na ostatních úsecích se nyní projednávají a zpracovávají podklady pro územní rozhodnutí, bez kterých nemůže začít žádná stavba.

O dálnici na Vídeň se hovoří dlouhá léta. Dohodu o její stavbě podepsali zástupci české a rakouské vlády už v roce 2009. Od té doby se na postu českého ministra dopravy vystřídalo devět různých jmen. Aby se mohlo začít se stavbou, nestačí jen získat kladné stanovisko k územnímu řízení. Klíčové je až stavební povolení. Celý proces se přitom může zadrhnout na námitkách, které může podat prakticky kdokoliv. Zejména ekologičtí aktivisté jsou v tomto holedu velmi "aktivní". Několik dopravních staveb na jižní Moravě už se kvůli takovým překážkám zastavilo.

Truck.