Řidič už nemusí řídit. Česko otevírá dveře autonomním vozům

Od 1. ledna 2026 umožní novela silničního zákona provoz vozidel úrovně SAE 3 v České republice. Nová legislativa umožní provoz vozidel, která na vybraných úsecích dokážou převzít řízení. Nejde však o plně samořiditelná auta, ale o první krok k postupné změně dopravy.

Co jsou autonomní vozidla a jak fungují
Autonomní vozidla jsou navržena tak, aby se po určitou dobu dokázala pohybovat bez neustálého dohledu řidiče. Orientují se výhradně pomocí počítačových systémů, které sledují okolí vozu a určují jeho trasu. K tomu využívají kombinaci radarů, kamer a technologie LiDAR, která pomocí laserových paprsků vytváří trojrozměrnou mapu okolí. Nasbíraná data jsou vyhodnocována palubními procesory, jež prostřednictvím softwaru, algoritmů a strojového učení řídí brzdění, zrychlování i další úkony vozidla.

Co přinese nová legislativa a jaká jsou rizika
Autonomní vozidla představují jeden z nejvýznamnějších technologických posunů v oblasti dopravy. Česká republika se na tento trend připravuje – od začátku příštího roku umožní legislativa provoz vozidel třetího stupně automatizace. Co přesně autonomní vozidla dokážou, jaká pravidla pro ně budou platit a kam se jejich vývoj ubírá?

Stupnice SAE: šest úrovní automatizace
Úroveň automatizace vozidel určuje stupnice asociace SAE International, která rozlišuje šest stupňů od 0 do 5. Stupeň 0 znamená žádnou automatizaci. Stupeň 5 představuje plnou automatizaci bez jakéhokoliv dohledu řidiče.

Autonomní vozidla ve světě
V některých částech světa už fungují vozidla blížící se nejvyšším stupňům automatizace. Americká společnost Waymo spustila v roce 2020 ve Phoenixu komerční taxislužbu Waymo One a postupně ji rozšířila do dalších měst. Její flotila čítá více než 1 500 vozidel, která týdně uskuteční přes čtvrt milionu jízd.

Česká legislativa a vozidla SAE 3
Od 1. ledna příštího roku umožní novela silničního zákona provoz vozidel úrovně SAE 3. Ta budou schopna na vybraných úsecích, zpravidla na dálnicích, převzít řízení v režimu takzvané podmíněné automatizace. V těchto situacích přebírá odpovědnost za řízení vozidlo, zatímco řidič se řízení věnovat nemusí. Zůstává však povinnost být připraven převzít kontrolu, pokud k tomu vůz vyzve – minimální lhůta pro reakci je deset sekund. Pokud řidič výzvu ignoruje, vozidlo samo zahájí bezpečný manévr s ohledem na aktuální situaci v provozu. Veškeré dění je detailně zaznamenáváno v interním systému vozidla.

Odpovědnost a silniční kontroly
Zásadní otázkou autonomních vozidel je odpovědnost. U vozidel SAE 3 se dělí mezi řidiče a výrobce. Tomu odpovídá i rozšířená definice řidiče, jímž je nově i osoba sedící na sedadle řidiče v automatizovaném vozidle. Silniční kontroly budou probíhat podobně jako dnes. Policie může při podezření na přestupek nebo nehodu požádat o přístup do komunikačního rozhraní vozidla, aby ověřila, zda byl aktivní automatizovaný systém a co se v daný moment odehrálo. Pokud bude prokázána závada systému, může být výrobci uložena zákonná pokuta.

Jaká pravidla zůstávají v platnosti
Ani po zavedení vozidel třetího stupně nepůjde o plně autonomní provoz. Řidič nesmí řídit po požití alkoholu, musí být připoután bezpečnostním pásem, podléhá stávajícím pravidlům pro používání mobilních telefonů.

Další rozvoj autonomní mobility
Stát počítá s dalším rozvojem legislativy směrem k vyšším stupňům automatizace. Do budoucna se uvažuje o vozidlech schopných zcela samostatného provozu bez řidiče, jako jsou autonomní robotaxi, městské autobusy či nákladní vozidla pro dálkovou přepravu.
Podporu výzkumu, testování a provozu těchto technologií má zajistit memorandum podepsané ministerstvem dopravy, Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů.

Rizika a etické otázky
Cílem zavádění autonomních vozidel je minimálně zachovat současnou úroveň bezpečnosti, ideálně ji zvýšit eliminací chyb lidského faktoru. Zároveň však existují rizika spojená se „smíšenou dopravou“, kde se setkávají autonomní a běžná vozidla, chodci i další účastníci provozu.
Ve Spojených státech došlo k několika vážným nehodám autonomních vozidel, které vyvolaly negativní reakce veřejnosti i dočasné pozastavení provozu některých služeb. S autonomními vozy jsou spojeny i etické otázky, zejména rozhodování systémů v situacích, kdy je nehoda nevyhnutelná. Tyto problémy jsou předmětem dalšího výzkumu.

 

Truck.