Řidiči dostávají tisíce pokut ze zahraničí

Pokuty přes hranice chodí šoférům v první řadě za rychlou jízdu, nezapnutí bezpečnostního pásu, telefonování za jízdy nebo za předjíždění kolony odstavným pruhem. Tato nejčastější porušení pravidel má řada českých šoférů tendenci bagatelizovat. V zahraničí se ovšem velmi tvrdě trestají.

Německo a Rakousko přestávají tolerovat přestupky českých šoférů a stále častěji je vyhledávají i za hranicemi. Pokuty přes hranice chodí šoférům v první řadě za rychlou jízdu, nezapnutí bezpečnostního pásu, telefonování za jízdy nebo za předjíždění kolony odstavným pruhem. Tato nejčastější porušení pravidel má řada českých šoférů tendenci bagatelizovat. V zahraničí se ovšem velmi tvrdě trestají. Co se týká samotného telefonování za jízdy, zde jsou Česko a Polsko nejbenevolentnější země z celé Evropy.


Jen za měsíc leden, kdy mnoho Čechů směřuje k jižním sousedům do lyžařských středisek, zaslaly rakouské úřady do Česka přes deset tisíc žádostí o identifikování majitelů vozidel přistižených při porušování pravidel.


Na rozdíl od Česka, kde je stále rezerva v propojení systémů jednotlivých složek státní správy, v sousedním Německu bude o neuhrazeném dluhu vědět celá řada institucí. Neuhrazená pokuta tak může člověka dostihnout nejen na silnici, ale třeba na letišti. Při přestupu na některém z německých letišť se tak může snadno zjistit, že cestující má vůči německému státu nesplacený dluh a bez jeho vyrovnání ho nepustí do letadla.


Kromě zákazu telefonování za volantem se evropské země stále více uchylují k zákazům a omezením pro auta s dieselovým nebo obecně spalovacím motorem. Mezi německými městy, která zakazují do center vjezd starším dieselům, přibyly od letošního ledna Cáchy a Stuttgart a od dubna Kolín. Ještě před zahájením letních prázdnin se ekologické zóny rozšíří do centra Berlína, hesenského Darmstadtu a Gelsenkirchenu v Porúří.


V Rakousku je pak potřeba dát pozor na rychlostní omezení, která platí pro vozidla se spalovacími motory. Ty platí na řadě dálnic, které Češi využívají na cestách k Jaderskému moři, například na A2 procházející ze severu Rakouska na jih přes Vídeň, nebo A1, kde omezení rychlosti kvůli hluku a exhalacím platí na okruhu kolem Salcburku. Tam pro benzinová i dieselová auta platí omezení rychlosti na sto kilometrů, zatímco elektroauta mohou úsek projíždět standardní 130kilometrovou rychlostí. Za překročení hrozí pokuta až dva tisíce eur.