Řidiči kamionů budou smět dál spát v autě a domů se musí podívat alespoň jednou za měsíc, shodla se EU na nových pravidlech

Ministři dopravy členských států EU se v úterý shodli na své vyjednávací pozici v otázce klíčové reformy dopravního sektoru. Nyní je řada na Evropském parlamentu.

Ministři dopravy členských států EU se v úterý shodli na své vyjednávací pozici v otázce klíčové reformy dopravního sektoru.

Ta se týká mimo jiné pracovních podmínek řidičů kamionů, pravidel vysílání řidičů a přístupu na trh silniční dopravy. Zejména na řidiče mezinárodní kamionové dopravy by se pak nově měla za určitých podmínek vztahovat jiná pravidla než na ostatní pracovníky vyslané do ciziny, což je krok, o který ČR
dlouhodobě usiluje. Součástí dohody je úplné vynětí transitu a bilaterální přepravy z pravidel vysílání pracovníků.

V otázce takzvané kabotáže, tedy provozování dopravy uvnitř jiného členského státu, zůstává zachován stávající režim umožňující tři operace v sedmi dnech.
Nově je pak stanoveno období takzvaného "cooling off", neboli přestávky mezi kabotáží, v podobě pěti dní. Řidiči je podle pravidel umožněno trávit dva zkrácené týdenní odpočinky po sobě v kabině vozidla, pravidelný týdenní odpočinek musí ale trávit mimo vozidlo. Dopravce musí organizovat práci řidiče tak, aby mu bylo umožněno vrátit se domů každé tři nebo čtyři týdny, a to v závislosti na čerpání odpočinku. Dále by podle nových pravidel měla vozidla provozující mezinárodní dopravu a kabotáž být do konce roku 2024 vybavena smart tachografy druhé generace. V mezidobí bude řidič muset zadávat kód země v současném tachografu ihned po překročení hranic.