Řidiči už strávili v kolonách na hranicích dva roky, covid má 0,65 procenta z nich

Oslovené české dopravní firmy (354) uvedly, že jejich řidiči strávili od pondělí do středy v kolonách před přechody dohromady 17 500 hodin, to je 730 dní. „Při ztrátě 2 000 Kč na hodinu, když kamion nejede a řidič čeká ve vozidle, to představuje 35 milionů Kč. Kdyby se do této sumy započetly i české firmy, které se nezúčastnily ankety a zahraniční dopravci, byly by ztráty v řádu vyšších stovek milionů Kč,

Někteří řidiči se častým výtěrům z nosohltanu podrobují s velkou nevolí. Sdružení silničních nákladních dopravců Česmad Bohemia publikovalo výsledky svého průzkumu mezi dopravními firmami ke kontrolám na hranicích s Německem, které západní soused zavedl v neděli 14. února. Opatření mimo jiné způsobilo dlouhé kolony, především zahraniční řidiči se na něj nemohli připravit. Česmad opatření kritizuje.

Podle něj nové povinnosti vyvolávají i zvýšené náklady na administrativu spojenou s registracemi a komunikací s německými úřady. Firmy odhadly, že jen během prvních dnů to pro ně znamenalo 4 600 hodin administrativní práce navíc, průměrně 13 hodin na firmu, které musejí vykrýt a zaplatit.

Německo vyžaduje ke každé jízdě registraci a negativní test na koronavirus, který nesmí být starší než dva dny. České firmy během víkendu a prvních dvou dnů v týdnu otestovaly 6 179 řidičů. Pozitivních bylo 0,65% z nich (40). Při rezervování časů pro testování se 73% firem potýkalo s problémy, 61% řidičů nemělo testovací kapacity k dispozici v blízkosti bydliště. Necelých 18% firem nechalo z různých důvodů testování řidičů až na hranice, což jim pak přineslo dlouhé hodiny čekání.

Čekání v kolonách a problémy se splněním vyžadovaných povinností se podle Česmadu projevují ve zpožděných přepravách. „V pondělí zaznamenávali naši dopravci zpoždění až u 70% zásilek. Průměr za první 3 dny je 40% opožděných přeprav,“ uvedl Česmad. Zpožďování zásilek prý způsobuje problémy zejména německým odběratelům, ale protože je Německo tranzitní zemí, projevuje se i u zákazníků ve Francii, ve Španělsku a dalších zemích.

Účastníci ankety také potvrdili, že testování má velký vliv na jejich řidiče. Někteří se s nevolí podrobují zejména výtěrům z nosohltanu a problémem je vyšší četnost testů u řidičů, kteří jezdí do Německa denně nebo dvakrát až třikrát do týdne.

CB