Sedminásobný růst cen plynu přiměl dopravce k tomu, že se vrací k naftě.

Plynová auta v garážích, naftová na silnicích. Tak by se dala charakterizovat situace i mnoha dopravních podniků provozujících autobusovou dopravu. Dopravní podniky se snaží vyrovnat s obrovským nárůstem ceny plynu a chystají pro podzimní měsíce krizové scénáře. Dopravcům provozujícím vozidla na CNG a LNG současná situace skutečně zcela rozvrátila obchodní model. Snaží se je odstavovat.

Nafta nebo letní jízdní řád

„Složitější je situace u autobusů, kde jich jsou hlavně v městské dopravě vyšší počty,“ říká Martin Felix z Česmadu Bohemia. Krajní scénář situace, kdy by Česku chyběly dodávky plynu, se tak dá popsat dvěma slovy – nafta, nebo letní jízdní řád. Do ulic by se ve větším vrátily dieselové autobusy nebo by v krajním případě jezdilo méně spojů, jako tomu je obvykle během prázdnin.

Například Ostrava razí už od roku 2010 strategii „Bez dieselu“ a svůj vozový park postupně obměňuje. Dosud převážně za plynové vozy, teď však sahá i po elektrobusech. Do konce roku tak tamní dopravní podnik plánuje mít 227 CNG autobusů a 32 elektrobusů.

Navíc i dopravní podniky, které zatím ještě drží výhodné smlouvy na nákup plynu , čeká v lednu nákladový šok.

„Zatím stále nakupujeme zemní plyn za ceny roku 2020, tedy za zlomek současné ceny, nicméně o to větší skok v nákladech nás čeká v roce 2023,“ uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys Tomáš Pelikán, šéf Sdružení dopravních podniků a ředitel Dopravního podniku města Pardubic. Právě tam tak patří momentálně k těm „šťastnějším“.

Situace ohledně cen plynu je momentálně velmi nejistá, jak se to odráží na provozu dopravních podniků? Za jakou cenu CNG nakupujete?

Souhlasím s tím, že situace je velmi nejistá. Některé dopravní podniky již na letošní rok nakupují výrazně dražší zemní plyn než v minulých letech. Někteří mají kontrakty za výhodné ceny ještě pro tento rok, ale čeká je stejná situace v roce 2023. Vzhledem k tomu, že nárůst ceny je v současné době až sedminásobný, je otázkou, jak bude nasazování vozidel na zemní plyn vypadat.

Jak přesně?

Vznikají různé scénáře, jak situaci řešit. Jde v podstatě o varianty nenasazování vozidel na CNG, či jejich výrazné omezení a nasazování co největšího počtu vozidel naftových, popřípadě elektrických, i když tam je situace podobná vzhledem k ceně energie. Poslední možností je omezování rozsahu dopravy a snižování počtu vypravovaných spojů MHD.

Jaké přípravy dělají dopravní podniky na podzim? Kde je situace nejsložitější?

Jde o přípravu scénářů od omezení plynových autobusů v každodenním provozu, přes nahrazováním primárně vozidly na motorovou naftu či elektrickou energii, až po krizové scénáře s omezováním rozsahu dopravní obslužnosti a počtu vypravovaných spojů.
Samozřejmě je situace horší ve městech, kde je významně vyšší poměr počtu vozidel na CNG k ostatním druhům pohonu, hlavně nafty.

Jaká je situace ve vašem domovském podniku, tedy v Pardubicích?

Konkrétně v Pardubicích je situace taková, že zatím stále nakupujeme zemní plyn za ceny roku 2020, tedy za zlomek současné ceny, nicméně o to větší skok v nákladech nás čeká v roce 2023. To se promítne i v elektrické energii, jelikož podíl trolejbusů a autobusů denně vypravovaných v Pardubicích je 45 ku 55 procentům.

Z celkového počtu autobusů má Dopravní podnik Pardubice zhruba 35 procent vozidel na zemní plyn. Čili pokud by došlo pouze k omezení počtu vypravovaných vozidel, ohrozilo by to denní výpravu jen okrajově. Pokud by došlo k přerušení dodávek plynu, museli bychom to řešit například znovu přechodem na letní jízdní řád, který je podstatně omezenější oproti tomu, který by měl platit od září.

Co je LPG a CNG?

  • LPG je zkapalněný ropný plyn, vzniká rafinací ropy. Vždy jde o směs propanu a butanu v různém poměru.
  • CNG je stlačený zemní plyn, většinově je složen z čistého metanu. Jeho výroba není závislá na ropě.
  • LPG i CNG jsou považovány za ekologičtější alternativu benzinu a motorové nafty podobně jako elektromobilita.
Česmad Bohemia