Senát vrátil návrh, který má nařídit vzdálenost při předjíždění cyklistů

Senátoři se rozhodli vrátit do Sněmovny návrh zákona, podle nějž by řidič musel při předjíždění míjet cyklistu nejméně ve vzdálenosti 1,5 metru, a kde je povolena rychlost 30 kilometrů za hodinu, nejméně vzdálenost jednoho metru. Navrhují změkčení sankcí. Poslanci budou muset o návrhu hlasovat znovu.

Původní návrh zákona prosadil v dubnu ve Sněmovně sociální demokrat Petr Dolínek při projednávání změny zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Dolínek mimo jiné argumentoval tím, že odstup 1,5 metru, respektive jeden metr bezpečný odestup mezi předjíždějícím vozem a cyklistou je již standardní v řadě zemí západní Evropy, taktéž je to věc, která je v posledních týdnech řešena například na Slovensku a Maďarsku.

Senátoři ovšem kritizovali výši sankcí za nedodržení odstupu od cyklisty při předjíždění. Pokutu do výše 10 tisíc korun, zákaz řízení až na rok a odečet 7 bodů za nedodržení vzdálenosti, aniž došlo k omezení nebo ohrožení cyklisty, označují někteří za nesmyslně přísnou.

Mezi léty 2010 až 2020 bylo vyšetřováno pro nedodržení odstupové vzdálenosti mezi cyklistou a motorovým vozidlem 44 případů. Z toho 32 případů byl cyklista bez helmy. Podle senátora Klementa by proto bylo prospěšnější soustředit se více na bezpečnost cyklistů stran jejich výbavy,  výstavbě infrastruktury a věnovat se vzájemné ohleduplnosti mezi cyklisty a řidiči motorových vozidel.

Senát podpořil pozměňovací návrh Ladislava Kosa, aby pokuta za porušení povinnosti udržet zákonem nařízenou vzdálenost při předjíždění byla maximálně 2 tisíce korun, pokud řidič cykliste neohrozí.

 

Truck.