Senát vrátil návrh, který má nařídit vzdálenost při předjíždění cyklistů
Původní návrh zákona prosadil v dubnu ve Sněmovně sociální demokrat Petr Dolínek při projednávání změny zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Dolínek mimo jiné argumentoval tím, že odstup 1,5 metru, respektive jeden metr bezpečný odestup mezi předjíždějícím vozem a cyklistou je již standardní v řadě zemí západní Evropy, taktéž je to věc, která je v posledních týdnech řešena například na Slovensku a Maďarsku.
Senátoři ovšem kritizovali výši sankcí za nedodržení odstupu od cyklisty při předjíždění. Pokutu do výše 10 tisíc korun, zákaz řízení až na rok a odečet 7 bodů za nedodržení vzdálenosti, aniž došlo k omezení nebo ohrožení cyklisty, označují někteří za nesmyslně přísnou.
Mezi léty 2010 až 2020 bylo vyšetřováno pro nedodržení odstupové vzdálenosti mezi cyklistou a motorovým vozidlem 44 případů. Z toho 32 případů byl cyklista bez helmy. Podle senátora Klementa by proto bylo prospěšnější soustředit se více na bezpečnost cyklistů stran jejich výbavy, výstavbě infrastruktury a věnovat se vzájemné ohleduplnosti mezi cyklisty a řidiči motorových vozidel.
Senát podpořil pozměňovací návrh Ladislava Kosa, aby pokuta za porušení povinnosti udržet zákonem nařízenou vzdálenost při předjíždění byla maximálně 2 tisíce korun, pokud řidič cykliste neohrozí.