Spalovací motory možná i po roce 2035, připustila poprvé Evropská komise.

Rozhodnout mohou paradoxně i samotní občané EU, neboť volby do Evropského parlamentu se budou konat již v příštím roce.

Zástupci Evropské asociace výrobců automobilů a Mezinárodní unie silniční dopravy označili návrh nové emisní normy za příklad toho, jak Evropská unie ničí svůj průmysl. Dopady na automobilky prý bude mít větší než na životní prostředí. Samotné automobilky varují, že termín na přijetí změn je šibeniční a technické parametry normy se prakticky nedají splnit. Euro 7 míří na rozdíl od předchozích norem kromě zplodin z výfuků i na oděry z brzd nebo pneumatik.

Euro 7 má řadu odpůrců nejen mezi zástupci automobilového průmyslu, ale také v Europarlamentu a Radě Evropské unie, kde se proti postavilo několik zemí včetně České republiky. Podle zpravodaje návrhu a kritika Alexandra Vondry by bylo řešením, kdyby do schvalovacího procesu zasáhly volby do Evropského parlamentu, které se budou konat v příštím roce, čímž by se získal čas navíc.

Naopak někteří stínoví zpravodajové by raději, aby se kompromis podařilo najít ještě letos a o návrhu by nemusel rozhodovat nově zvolený parlament ani nová Evropská komise. "Náš postoj ke stávající podobě normy je jednoznačně odmítavý. Chceme šetrná auta k životnímu prostředí, ale tenhle způsob regulace ve výsledku více uškodí, než pomůže," vzkázal na začátku února český ministr dopravy Martin Kupka.

Evropa v tom není sama. Konec spalovacích motorů již dříve ohlásila Kalifornie, která od roku 2035 pustí do prodeje jen vozidla, která mají nulové emise.

Truck.