Vzdělávání a informace

Představení projektu Co se stalo Co se chystá Z tisku Praxe a stáže Zahraniční pracovníci

Spory o Brennerský průsmyk pokračují

Průjezdnost Brennerského průsmyku pro kamiony zůstává jablkem sváru mezi Itálií a Rakouskem. Spory pokračují od dubna loňského roku, kdy spolková země Tyrolsko zavedla na rakouské části průsmyku kontingentaci průjezdů kamionové dopravy.

I přes veškeré politické deklarace se od té doby spor nepodařil urovnat. Ba naopak Tyrolsko přišlo v průběhu roku s dalšími opatřeními na omezení kamionové dopravy v průsmyku. Rada spolkové země Tyrolsko nedávno schválila omezení pro přepravu některých druhů zboží, rozšířila již existující systém kontingentace a současně míní zakázat využití objízdných tras po silnicích nižší třídy ze strany nákladní přepravy. Podle deníku Dolomiten se omezení budou týkat i kamionů Euro 6, jedinou výjimku budou mít vozy Euro 6D. Během opatření smí po dálnici každou hodinu projet pouze 250 až 300 nákladních vozidel.

Italská vláda proti těmto omezením soustavně protestuje. V posledním dopise odeslaném ve středu 26. června eurokomisařce Violete Bulc italský ministr dopravy Danilo Toninelli poukazuje, že rakouská omezení porušují svobodu pohybu zboží. „Eurokomisařce Bulc jsme zopakovali naše očekávání, že v dopise vyzve rakouské úřady, aby zrušily stávající omezení a další nezaváděly,“ uvedl ministr Toninelli. Rakouská omezení velice vadí i italským autodopravcům, dle kterých je v ohrožení celý italský zahraniční obchod. Zhruba čtvrtina objemu italského exportu totiž prochází právě přes Brennerský průsmyk. „Potřebujeme podporu a zastání v situaci, kdy skrze omezení průjezdů přes Alpy je jasná vůle poškodit export Made in Italy a naše obchodní vztahy se zeměmi na severu Evropy,“ uvedl předseda přepravní federace Anita, Thomas Baumgartner. Dle rady spolkové země Tyrolsko, které vládne koalice lidovců a zelených, vydaná omezení neporušují evropskou legislativu.

Zdroj: mit.gov.it

Přes Brennerský průsmyk každoročně projíždí na dva miliony kamionů, což, dle kritiků, tvoří neúnosnou zátěž na okolní prostředí. Podle autodopravců se však na emisích podílí výrazně více individuální automobilová doprava. Jistým řešením by bylo přesunout část přepravních objemů na železnici. Nová železniční trasa s 55 kilometrů dlouhým Brennerským úpatním tunelem, která přepravu mezi Itálií a Rakouskem výrazně urychlí, by měla vstoupit v provoz v roce 2027.

Truck.