Tachografy pro vozidla nad 2,5 t: povinně od července 2026

Od 1. července 2026 začne platit povinnost vybavit tachografem všechna vozidla a soupravy pro mezinárodní přepravu nad 2,5 tuny. Žádné přechodné období se nechystá – od prvního dne bude platit povinnost i sankce. Bližší informace nám sdělil Vladimír Kydlíček, technický specialista, odborník na legislativu a lektor Sdružení ČESMAD BOHEMIA.

Na jaká vozidla se bude předpis o používání tachografu vztahovat?

Povinnost instalovat a používat tachograf je stanovena aktuálně platným nařízením č. 561/2006 ES. Jedná se o vozidla pro přepravu zboží s největší povolenou hmotností nad 2,5 t nebo o soupravy, kde součet největší povolené hmotnosti vozidla a přívěsu přesáhne 2,5 t. Současně se tato povinnost vztahuje jen na mezinárodní přepravy, ve vnitrostátní dopravě zatím není uplatněna. Netýká se ovšem vozidel pro přepravu osob.Vladimír Kydlíček (ČESMAD Bohemia): Vybavení vozidel nad 2,5 tuny tachografy nelze podceňovat

Jsou nějaké výjimky?

Ano, povinnost se nevztahuje na soukromé neobchodní přepravy. Je třeba vzít v úvahu novou definici této situace, kdy je za neobchodní přepravu považována pouze taková, při které nevzniká závazkový vztah (přepravní smlouva) a řidič nebo provozovatel vozidla nemá žádnou přímou i nepřímou odměnu za tuto přepravu. V určitých případech je vyloučena i tzv. závodová doprava, pokud profese řidiče nepředstavuje řidičovu hlavní činnost.

Od kdy bude nový předpis platit?

V nařízení je stanoveno datum 1. 7. 2026 a nepřipouští se žádné přechodné období. Lze tedy od tohoto data očekávat i kontroly a případné sankce. Je dobré také připomenout, že i ve vozidlech této kategorie musí být instalován pouze digitální tachograf druhé generace, verze 2. Dopravce musí zajistit pravidelné ověřování a plnit další povinnosti dle nařízení EU o tachografech. Řidič bude muset být držitelem a platné karty a bude ji muset předepsaným způsobem používat. V případě poškození či ztráty karty nebo závady tachografu bude muset postupovat pouze předepsaným způsobem.

Jaký bude režim činností řidiče?

Na řidiče se bude v plném rozsahu vztahovat nařízení č. 561/2006 ES. Bude tedy muset dodržovat předepsané denní i týdenní doby řízení, bezpečnostní přestávky, denní a týdenní odpočinky a další pravidla režimu práce řidiče. Je vhodné připomenout i povinnost předložit při silniční kontrole svoje záznamy za den kontroly a předchozích 56 dnů, a to i v případě, že v předchozím období řídil pouze v rámci vnitrostátní dopravy a tachograf, resp. kartu, nepoužíval. Současně se tím mění i parametry pracovní doby a její evidence dle prováděcího předpisu zákoníku práce. Příslušné nařízení vlády stanoví odchylky pracovní doby řidičů, na které se vztahuje nařízení č. 561/2006 ES, tedy nově i na řidiče vozidel nad 2,5 t v mezinárodní dopravě. Ani zde není nastavena nějaká výjimka.

Mají nová pravidla vliv na nějaké další předpisy, např. směrnici o vysílání zaměstnanců?

V zásadě ne, protože už od r. 2022 musí být přeprava vozidly nad 2,5 t v EU a ES prováděna na základě povolení, tj. EUROLICENCE. A od té doby také platí novela směrnice o vysílání zaměstnanců, spojovaná hlavně povinností minimální mzdy v dané zemi, kam je řidič vyslán. V této oblasti se již nic zásadního nemění.

Jak budou prováděny kontroly?

Digitální tachografy druhé generace jsou povinně vybaveny mikrovlnným rozhraním DSRC, které umožňuje pověřeným kontrolním orgánům komunikaci přímo s tachografem a stažení dat na dálku i během jízdy vozidla. Pro kontrolní složky s tímto zařízením bude tedy velmi snadné zjistit, jestli je vozidlo předepsaným tachografem vybaveno a také jestli jsou dodržovány limity doby řízení a odpočinku a další povinnosti. Nicméně pokuta může být následně uložena pouze na základě přímé kontroly řidiče.

Jak se mohou provozovatelé dotčených vozidel s novými povinnostmi podrobně seznámit?

Zatím nám není známo, že by orgány EU, speciálně Komise pro dopravu, spustily nějakou informační kampaň nebo osvětu. Setkáváme se také s názorem provozovatelů dodávek, že je na přípravu ještě dost času. Ze zkušenosti s povinností výměny digitálních tachografů tento názor nesdílíme. Jak již bylo zmíněno, již nyní je zřejmé, že nebude uplatněno žádné přechodné období nebo ochranná lhůta. Doporučujeme tedy instalaci tachografu neodkládat na poslední chvíli a řidiče na nové předpisy včas připravit. Školicí středisko Sdružení ČESMAD BOHEMIA již připravilo dvoudílný informační webinář. První část je zaměřena na vše o tachografech a kartách řidiče, druhá část popisuje režim práce řidiče a související povinnosti se stahováním dat, dodržováním pracovní doby, postupem kontroly a další. Je již také vypsán termín konzultačního semináře, který obsahuje společný výklad k tachografům i režimům. A jehož součástí je i možnost konzultace k nestandardním konkrétním případům, kterých se v silniční dopravě vyskytuje celá řada. K tomuto účelu středisko nabízí i možnost školení nebo konzultací na klíč přímo dle požadavků dopravce. Informace o těchto a případně dalších službách lze načíst na internetových stránkách www.skoleni.prodopravce.cz

Foto: ČESMAD Bohemia

Truck.