Tatraktory pod drobnohledem: co změnila nová legislativa

Tatraktory už nejsou výhodnou zkratkou pro dopravce. Nová legislativa jim odebrala privilegia, která dlouhá léta umožňovala levnější provoz, a přísnější pravidla nyní hlídají celníci.

Ještě do začátku letošních prázdnin měli provozovatelé takzvaných tatraktorů – nákladních vozidel registrovaných jako traktory – výrazné výhody. Nemuseli platit mýto, těžili z levnější „zelené nafty“ a vozy mohli řídit už sedmnáctiletí řidiči. Kategorie přitom původně vznikla pro zemědělské a lesnické stroje, postupně ji však začaly využívat i firmy v běžné dopravě, například pro převoz stavebních materiálů po dálnicích.

Tento trend nabral na síle – počet takto registrovaných vozů se za posledních osm let zvýšil více než desetinásobně. Ministerstvo dopravy proto zasáhlo. Od července musejí být tatraktory registrovány v elektronickém mýtném systému a jejich provoz kontroluje Celní správa. Výhody byly omezeny pouze na skutečné zemědělské a lesnické využití, minimální věk řidiče se posunul na 18 let.

Změna přinesla spravedlivější nastavení podmínek pro všechny nákladní vozy a odstranila možnost snadného obcházení poplatků. Přesto přetrvává vážný problém: část řidičů nákladní dopravy se mýtu vyhýbá objízdnými trasami přes menší obce. Silnice, které nejsou stavěny na stovky těžkých vozidel denně, se rychle ničí. Výsledkem jsou vyjeté koleje, praskliny, poškozené krajnice a v krajních případech i popraskané domy místních obyvatel.
Některé obce proto omezují nebo zcela zakazují vjezd nákladních vozidel. Ministerstvo dopravy zároveň zdůrazňuje, že bez stabilního financování oprav a rozvoje infrastruktury se stav silnic a dálnic zásadně nezlepší. Mnoho silnic v Česku je stále v havarijním stavu a přetížená doprava situaci dál zhoršuje.

Zdroj: Novinykraje.cz

Truck.