Téměř polovina uchazečů se bez omluvy nedostaví na pohovor
Firmy v České republice, napříč všemi odvětvími, se potýkají s nedostatkem uchazečů. Dopravní firmy vynakládají stále více času i prostředků do publikování svých nabídek práce, kterými se snaží řidiče oslovit. Čím dál častěji se ovšem stává, že se uchazeči na domluvený osobní pohovor bez omluvy nedostaví. Stává se dokonce, že uchazeč absolvuje osobní pohovor, práci získá, ale v určený den do ní nenastoupí a s firmou dále nekomunikuje.
Uchazeči nekomunikují
Velmi častým jevem je, že uchazeči, kteří zprvu projevili o zaměstnání zájem a domluvili si osobní pohovory přestanou s firmou komunikovat a začnou se zapírat. „Namísto slušné omluvy a odmítnutí nabídky tito lidé jednoduše nezvedají telefon“ přibližuje Tomáš Bicera, provozovatel pracovního portálu pro řidiče Truckjobs.cz.
S mnohem většími utopenými finančními náklady se firmy setkávají v případě, že se s uchazečem setkají, nástup do nového zaměstnání domluví, připraví pracovní smlouvu a tento uchazeč do práce v určený den nenastoupí a opět přestane s firmou komunikovat. Ani tyto případy nejsou bohužel nijak výjimečné.
Budování pověsti
Neetické chování se uchazečům dlouhodobě nevyplatí. Česká republika je poměrně malý pracovní trh a jednotlivé firmy spolu navzájem komunikují. Může se tak stát, že se takovým opakovaným chováním uchazeč u některých firem naprosto diskvalifikuje. „Dnešní technologie přitom umožňují, aby se uchazeči jednoduše a bez nutnosti jakéhokoli vysvětlování z domluveného pohovoru omluvili, například smskou“ doplňuje Tomáš Bicera.
Personální kolotoč
Dostatek volných míst způsobuje také to, že se uchazeči chovají neprofesionálně a často oslovují desítky dopravních firem a poté se zúčastní pohovoru a vlastně ani nevědí, na kterou pozici se hlásí. Přispívá k tomu technologická jednoduchost, kdy jsou zájemci schopni přes internet za jeden den rozeslat několik desítek reakcí na pracovní nabídky, aniž by se zamysleli, co nabídka obnáší nebo zda se pro ně hodí.