Usednou za volanty nákladních automobilů a autobusů řidiči od 18 let?

Změny v předpisech by to umožňovaly. Odborníci jsou však v rozpacích.

V dopise švédskému předsednictví v Radě Evropské unie dvě velké dopravní organizace na začátku tohoto roku vyzvaly ke snížení minimálního věku řízení pro profesionální řidiče. Například za volant kamionu by tak mladí mohli usednout už po dosažení 18 let věku místo současných 21. Dopravci se snaží stejný věkový limit prosadit i pro řidiče autobusů, které teď lze řídit až po dosažení 24 let věku. Je však nutné podotknout, že již dnes je možné, po splnění rozšířeného vstupního školení, řídit kamion od 18 let a autobus od 21 let.

Dopravci v Česku i Evropské unii se dlouhodobě potýkají s nedostatkem profesionálních řidičů. Podle nedávného průzkumu Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) postrádá Česko zhruba 25 tisíc řidičů, přičemž 20 tisíc z nich by našlo uplatnění v nákladní dopravě a pět tisíc v autobusové přepravě. Jedna z možností, jak do oboru přilákat více zájemců, je právě snížení věkové hranice pro řízení.

Snížení věku by podle části odborníků pomohlo vyřešit nepříznivý stav v logistice. Stárnutí profesionálních řidičů a zároveň nedostatečný zájem nováčků ohrožují budoucnost celého sektoru. „Takto nemůžeme pokračovat. Musíme odstranit mezeru mezi dokončením středního vzdělání a možností usednout za volant,“ argumentuje Raluca Marianová, zástupkyně Mezinárodní unie silniční dopravy pro instituce EU. Snížení věkového limitu prosazuje i předseda České asociace organizátorů veřejné dopravy Aleš Stejskal. Podle něj je právě tento věk momentem, kdy si spousta lidí hledá práci, ale řídit autobus kvůli věku nemohou. „Jakmile najdou mladí lidé pracovní uplatnění jinde, později už je budeme lákat za volant jen velmi těžko, navíc za poměrně přísných podmínek a s vysokými vstupními náklady,“ uvádí Stejskal.

Dopravní expert Roman Budský ale nevěří, že by čerství absolventi středního vzdělání u práce profesionálního řidiče zůstali, i kdyby měli příležitost. Podle něj je nutné změnit podmínky zaměstnanců v oboru – a řešení nedostatku řidičů snižováním věkové hranice je dost bizarní úvaha. „Změna je problematická především z hlediska bezpečnosti na silnicích,“ komentuje Budský. Celosvětové statistiky totiž ukazují výrazně vyšší nehodovost řidičů do 24 let. V současnosti lze v tuzemsku řidičské oprávnění skupiny C na nákladní auto od 3,5 tuny získat až od 21 let. Podobné věkové limity má nastaveny většina členských zemí EU. „Je samozřejmé, že dáváme šanci i řidičům bez praxe. Zaučování však trvá velmi dlouho a mnoho začátečníků to nezvládne. Jednoduše řečeno, bojí se toho,“ říká Ondřej Stöhr za společnost Conti RSC.

Představa, že by se po změně zákona osmnáctiletí řidiči posadili za volanty těžkých nákladních aut, je podle jednatele společnosti Trotina EKO Petra Šimurdy naivní. „Nevyplatí se nám zaměstnat mladé řidiče bez zkušeností, odrazí se to pak na opotřebení vozu a je to pro nás spíše břemeno než výhoda. A to i přesto, že řidiče aktivně hledáme, raději dáme šanci někomu, kdo k tomu má vztah a zkušenosti,“ komentuje Šimurda. Podle Budského lze opravdu považovat řidiče za zkušené až po ujetí zhruba 100 tisíc kilometrů. „U mladých řidičů je patrná nejvyšší četnost faktorů souvisejících s tendencí riskovat. Nejvíce se jedná o nehody v důsledku nepřiměřené rychlosti. S narůstajícím věkem se četnost faktorů snižuje,“ uzavírá expert Budský.

Trj.