V Německu chybí 20 000 parkovacích míst pro kamiony. Řidiči narážejí na plné odpočívky už v 18 hodin

Najít večer volné místo na odpočívce v Německu je pro řidiče kamionů stále větší boj. Situace ohrožuje bezpečnost provozu, přináší stres i vyšší riziko krádeží.

Pokud jezdíte pravidelně přes Německo, určitě jste to zažili: blíží se večer, čas na pauzu, ale skoro každé odpočívadlo je plné. Podle oficiálních údajů chybí v Německu již nyní přes 20 000 parkovacích míst pro kamiony (zdroj: ace.de) a situace se dál zhoršuje.

Kolik míst skutečně chybí?

Podle Spolkového úřadu pro silniční dopravu (Bundesanstalt für Straßenwesen) chybělo v roce 2024 na veřejných odpočívadlech zhruba 20 tisíc míst. Auto Club Europa (ACE) potvrdil, že na mnoha odpočívadlech je přeplněnost zcela běžná. Existují místa, kde se obsazenost dostává vysoko nad povolený stav, což ohrožuje bezpečnost silniční dopravy.

Mezi hlavní důvody tohoto stavu patří rostoucí kamionová doprava, povinné a předpisem dané zákonné přestávky řidičů a pomalá výstavba nových parkovišť. Výstavbu brzdí zdlouhavá byrokracie, vysoké náklady a složitý výkup pozemků. Výsledek je poté jasný. Večer po šesté hodině už máte často smůlu – volné místo prakticky nenajdete.

Co to znamená pro řidiče?

  • Stres a riziko pokut – hledání místa prodlužuje směnu a hrozí překročení zákonné doby řízení.
  • Nebezpečné parkování – spousta kamionů končí ve vjezdech, na krajnicích nebo dokonce v odstavných pruzích.
  • Zvýšené riziko krádeží – nedostatek hlídaných parkovišť usnadňuje práci zlodějům a škody jdou do miliard.

Co s tím dělá vláda?

Německé ministerstvo dopravy testuje nový digitální systém SID (Stellplatzinformationsdienst). Ten má v reálném čase ukazovat obsazenost odpočívadel, a to přímo v navigaci nebo přes aplikace. Do pilotního projektu je zapojeno už přes 1 000 odpočívadel, do konce roku 2025 má být pokryto všech cca 1 900. Od roku 2026 se mají připojit i soukromé parkoviště. Zkouší se i tzv. telematické parkování – chytré řízení parkovací kapacity, které by mohlo zvýšit počet využitelných míst až o 50 %.

Zdroj: Berliner Morgenpost; adac.de; best.de

Truck.