Víme, jaké dálnice se dostaví ještě za Fialovy vlády

Ministr dopravy Martin Kupka představil na příští rok rekordní dopravní rozpočet ve výši 150 miliard korun. Vyplývá z něho, že do konce volebního období Fialovy vlády bude kompletně dokončeno 164 kilometrů dálnic, z toho nejdelší budou dva třicetikilometrové úseky na jihočeských komunikacích D3 a D4. Kupkův předchůdce Karel Havlíček (ANO) prosadil pro dopravní fond SFDI už v roce 2021 částku 127 miliard, teď – za Kupkova vedení resortu – budou výdaje akcelerovat na 150 miliard. Na silnice a dálnice z toho půjde zhruba polovina.

2022/2023

Ještě letos bude zprovozněn obchvat Frýdku-Místku na dálnici D48. V roce 2023 poté obchvat Českých Budějovic na D3.

2024 Příbram – Písek

V prosinci 2024 má francouzský koncern Vinci předat posledních 30 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, kterou staví a zároveň financuje v rámci projektu PPP. Dálnice nese název Via Salis podle středověké solné stezce, která zde dříve vedla. Automobilistům budou k dispozici také první fragmenty dálnice D55 v údolí Moravy. Po patnácti letech odkladů se v úseku Hulín-Fryšták otevře první úsek dálnice D49.

2025 D1, D6, D7, D11, D35

Do konce roku 2025 se rozjedou stavby, které zkompletují dálnice D1, D6, D7, D11, D35 v úseku z Hradce Králové do Olomouce a D3 z Českých Budějovic na rakouské hranice. Do roku 2028 by tak měla být zásadní část dálniční sítě hotova. Největším dluhem proti plánu by zůstala severní část pražského okruhu a spojení z Brna na rakouské hranice.

Ministr však musí na realizaci svých plánů dohlížet důsledněji než jeho předchůdci. Dosud platilo pravidlo, že se dostavba již rozestavěných dálnic zdrží proti původnímu termínu o dva roky. Pokud některý z předchozích rozpočtů SFDI zmiňoval stavby, u kterých se ještě nekoplo, nebylo výjimkou, že se začátek odložil o pět let.

Zdroj: ŘSD