Vysokorychlostní váhy zahlcují obce daty a ty žádají změnu

Vysokorychlostní vážení v Olomouckém kraji zjistilo, že se množství přetížených aut na silnicích pohybuje mezi 1 až 3 procenty. V případě dálničního obchvatu Olomouce s hustotou provozu zhruba padesát tisíc vozidel denně to znamená přibližně pět set přestupků za den a 10 až 15 tisíc za měsíc. Množství postihů tomu však neodpovídá.

Oproti práci s mobilními váhami, pro které je potřeba velká plocha, jsou stacionární zařízení mnohem jednodušší na provoz. Systém tvořený senzory ve vozovce, kamerami a měřicí elektronikou má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nainstalovaný také na dálnici D35 mezi olomouckými částmi Slavonín a Nedvězí.

Systém má ale svoje omezení. Úřad, který má výsledky zpracovávat, upozorňuje na zahlcení daty. Vysokorychlostní váhy totiž zaznamenávají všechny přestupky bez výjimky, tedy od zanedbatelných desítek kilogramů až po přetěžování o mnoho tun. Podle platné legislativy ale nemá správní orgán ani provozovatel vah v případě automatizovaného provozu žádnou možnost zjištěné přestupky žádným způsobem selektovat, například podle závažnosti.

Pokuty za miliony korun

Zatímco za první polovinu loňského roku úředníci magistrátu uložili za 137 oznámených případů překročení povolené hmotnosti pokuty za 1,6 milionu korun, letos se za stejné období dostali s následnou kontrolou na běžné váze na 201 přestupků a částka za pokuty se zdvojnásobila. Například v květnu se policii podařilo odhalit díky vahám zahraničního hříšníka, jehož jízdní souprava byla přetížena při noční přepravě dřeva o osmnáct tun. Výše uložené pokuty v následném správním řízení dosáhla rekordních 162 tisíc korun.

Podle koordinátora Besipu Miroslava Charouze našli řidiči způsob, jak se zkoušejí kontrole vyhnout. „Schválně tam jedou se soupravou úplně po krajnici, aby ji zprava objeli, těsně u svodidel. Je to extrémní risk, který někteří předvádí“ .

Dopravci vysokorychlostní váhy považují jen za vhodný prostředek pro monitorování a předvýběr nízkorychlostního vážení. „Z dosavadních zkušeností máme pochybnosti o regulérním provedení ověření konkrétních stanic jako stanovených měřidel v souladu s předpisy o metrologii. Ve zvláštních případech existují pochybnosti o přesnosti provedeného vážení, zejména u přepravy kapalin v cisternách,“ shrnul mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

ČB