Začne se na auta montovat přední brzdové světlo? Slovenský patent má za sebou úspěšné testy

Roční výzkum prokázal, že přední brzdové světlo zlepšuje bezpečnost a pomáhá plynulosti provozu. Jeho autoři by ho nyní chtěli co nejdříve dostat do prodeje, a ideálně aby se stalo povinnou výbavou na vozech ve státech EU.

Zelená světelná páska se před rokem objevila v předních maskách více než 3000 aut. Žilinská univerzita nyní zhodnotila roční výzkum testování předního brzdového světla instalovaného na autech na Slovensku. Autoři patentu chtějí, aby se zelená světelná páska mohla nabízet zpočátku jako doplňková a v budoucnu i jako povinná výbava.

Ocení jej zejména chodci a cyklisté

Na začátku výzkumu stál předpoklad, že přední brzdové světlo zvýší bezpečnost v silničním provozu. V praxi se to i potvrdilo. Že přední brzdové světlo zvyšuje bezpečnost provozu, se shodly tři čtvrtiny řidičů a 78 procent z nich uvedlo, že by si přálo, aby se doplněk stal povinnou výbavou. Mezi chodci je takový názor ještě výraznější. Světlo pozitivně hodnotilo 83 procent dotázaných.

Autor projektu se inspiroval v Americe

Autorem projektu a také vlastníkem patentu je Lubomír Marjak, který se myšlenkou na vývoj předního brzdového světla začal intenzivně zabývat před víc než patnácti lety. Původní nápad se zrodil v Americe už v 90. letech, ale myšlenku nikdo nerozvíjel. Během deseti let vývoje světla do něj dle svých slov investoval miliony eur. Testovalo se poprvé před šesti lety na berlínském letišti, Marjak ale chtěl, aby proběhl komplexní výzkum. Testování probíhalo téměř rok. Loni v září se skoro 3100 dopravních prostředků na Slovensku vybavilo zeleným světlem, pásku dostala jak osobní auta, 900 autobusů, vozy taxislužby i autoškol. Přednostně se vybraly firmy, které auty jezdí denně.

Jak přední brzdové světlo funguje

Zelená páska v nárazníku svítí současně se zadním brzdovým světlem, a tak jasně informuje ostatní účastníky provozu, že auto brzdí, také při pohledu zepředu. Chodci nebo cyklisté mají jen málo signálů o tom, že auto, které se k nim blíží, brzdí. S nástupem tišších elektromobilů je to ještě větší problém. A nejde jen o bezpečnost jako takovou, ale i plynulost. Když už zdálky vidíte, že auto o vás ví, nebudete se bát do vozovky vstoupit. Tento prvek tak vlastně šetří i palivo ve vozech a snižuje produkci emisí.

Možné nevýhody

Na druhou stranu, řidič může před přechodem brzdit i z jiného důvodu, než že vidí chodce a umožňuje mu přejití, zejména je-li přechod u křižovatky, zejména okružní. Chodec, skrytý v mrtvém úhlu vytvořeném A-sloupkem, by tak mohl vstoupit do vozovky, aniž by o něm řidič skutečně věděl. Blikající světlo vpředu také nemusí být dvakrát příjemnou věcí při jízdě v noci. Příkladem mohou být LEDková směrová světla nových aut, jejichž blikání se ve tmě odráží od kdečeho. Přidat další světlo, navíc nepravidelně blikající a funkční po celou dobu jízdy, nejen občas při odbočování či předjíždění, může znamenat větší únavu pro oči, kterým už tak dvakrát neprospívá studené bílé světlo LED diod.

V současné době podle evropských pravidel osvětlení vozu dopředu nesmí svítit jiné než bílé, oranžové či žluté světlo. Pokud by mělo být přední brzdové světlo schváleno pro provoz na silnicích, či dokonce, jak autoři chtějí, přidáno do povinné výbavy nových vozidel, má před sebou ještě dlouhou cestu homologačním procesem.

Je podle Vás přední brzdové světlo dobrý nápad? HLASUJTE V NAŠÍ ANKETĚ!

Truck.