Zahraniční řidiči nejčastěji porušují doby řízení a ignorují nedělní zákazy.
Nově založená Inspekce silniční dopravy (INSID) zahájila svou činnost v červenci 2025 a hned v prvních měsících ukázala, že s kontrolami na českých silnicích to myslí vážně. Od července do září provedli inspektoři 4 726 kontrol nákladních vozidel a autobusů, při nichž zjistili téměř 1 200 přestupků. Přibližně polovina všech kontrolovaných dopravců byla ze zahraničí, a právě mezi nimi inspektoři zaznamenali řadu závažných porušení pravidel.
Cizinci tvořili polovinu kontrolovaných řidičů
Z celkového počtu kontrol připadalo 2 420 vozidel na zahraniční dopravce, tedy zhruba 51 % všech kontrolovaných. Porušení předpisů bylo zjištěno u 587 zahraničních vozidel, což představuje 24,3 %. Čeští dopravci měli závady u 26,1 % kontrolovaných vozidel, poměr tak byl téměř vyrovnaný, přestože u cizinců se často jednalo o vážnější přestupky.
Nejčastější prohřešky: doby řízení, přetížení a víkendové zákazy
Nejvíce zahraničních řidičů porušovalo předpisy o dobách řízení a povinných odpočincích. Inspektoři se setkávali s případy, kdy řidiči překročili povolenou dobu řízení o více než dvě hodiny, nebo dokonce jeli bez předepsaného odpočinku i více než 20 hodin. Někteří používali cizí kartu řidiče, jiní jeli bez vložené karty vůbec, čímž se snažili zakrýt skutečnou dobu řízení.
Dalším častým problémem bylo přetížení vozidel a porušování zákazu jízd, který se v praxi týká těžkých nákladních automobilů. Podle INSID se zejména zahraniční řidiči často pohybují po českých silnicích i v době, kdy to zákon zakazuje.
Manipulace s tachografy i neznalost pravidel
Kontroly rovněž odhalily případy podvodných úprav tachografů. V jednom z nich byl nalezen zásah do snímače pohybu, který úmyslně zkresloval záznam o jízdě. Inspektoři ale upozorňují, že se setkávají i s řidiči, kteří tachograf neumí správně obsluhovat – což může vést k porušení pravidel i bez úmyslu.
Nejvíce závad u řidičů z východní Evropy
Podle INSID patří mezi nejčastěji pokutované zahraniční dopravce společnosti z Polska, Slovenska a Rumunska. Nejvyšší podíl závad pak byl zjištěn u dopravců z Rumunska, Německa, Bulharska, Slovinska a Chorvatska. Tyto země se tak dostaly do popředí statistik kvůli častému nedodržování dob řízení a porušování zákazu jízd.
Milionové pokuty a kauce
Od července do září 2025 uložila INSID celkem 836 pokut v hodnotě 1,55 milionu korun a 459 kaucí ve výši 13,56 milionu korun. Celkově tak bylo vybráno 15,11 milionu korun. Kauce jsou ukládány především zahraničním dopravcům, u nichž není možné pokutu vymáhat dodatečně. Právě tato skupina tedy tvoří významnou část celkové finanční bilance kontrol.