Zákaz řízení bez angličtiny: USA zpřísnily pravidla pro zahraniční řidiče kamionů.

V USA začala platit přísnější pravidla pro profesionální řidiče kamionů. Neznalost angličtiny nově znamená zákaz řízení a vysoké pokuty – a to přímo při kontrole na silnici.

Od letošního jara se ve Spojených státech výrazně zpřísnila pravidla pro profesionální řidiče, kteří nedokážou komunikovat v angličtině. Prezident Donald Trump a jeho ministr dopravy Sean Duffy zavedli opatření, která umožňují policii přímo v terénu testovat znalost anglického jazyka. Pokud řidič neprojde, může okamžitě dostat zákaz řízení.

Znalost angličtiny není v USA u šoférů z povolání žádnou novinkou – zákony to vyžadují už delší dobu. Vzhledem k tomu, že americké dopravní značení často využívá textové pokyny místo mezinárodních symbolů, je schopnost číst, psát a mluvit v angličtině považována za základní bezpečnostní předpoklad.

Doposud ale platila směrnice z roku 2016, zavedená administrativou Baracka Obamy, která umožňovala pokuty za nedostatečnou jazykovou vybavenost, ale jen zřídka vedla k přímým zákazům činnosti. Tato pravidla byla podle některých organizací vymáhána velmi nepravidelně.
Trump ale v dubnu podepsal exekutivní příkaz, který směrnici zrušil. Nově tedy platí, že pokud řidič neprokáže při kontrole znalost angličtiny – bez pomoci překladače nebo tlumočníka – hrozí mu nejen pokuta, ale i okamžitý zákaz řízení.

Důvodem má být vyšší bezpečnost na silnicích. Ministerstvo dopravy ve své zprávě upozorňuje na případy, kdy neznalost jazyka vedla k vážným nehodám. Například v roce 2019 způsobil řidič nehodu se čtyřmi oběťmi poté, co přehlédl varování o klesání a zatáčkách a jel v plné rychlosti 160 km/h. V lednu 2025 pak v Západní Virginii jiný řidič z místa nehody ujel a policie s ním mohla komunikovat jen přes tlumočníka. Některé americké státy, jako například Arkansas, zavedly přísnější pravidla už dříve. Řidiči tam musí zvládnout konverzaci, číst značky, reagovat na pokyny a vyplňovat potřebné dokumenty. Sankce začínají na 500 dolarech.

Názory na nové opatření se různí. Asociace amerických truckerů změnu vítá. „Děkujeme administrativě za reakci na nerovné vymáhání předchozích pravidel,“ říká Dan Horvath z American Trucking Association. Podobně se vyjadřuje i Todd Spencer z nezávislé asociace OOIDA: „Každý, kdo neumí číst značky, je bezpečnostním rizikem.“

Kritici ale upozorňují, že není zcela jasné, zda přísnější jazykové testy skutečně zvýší bezpečnost. Profesor Michael Belzer z Wayne State University tvrdí, že by více pomohlo zlepšit pracovní podmínky a výcvik řidičů. Podle něj je cílem mimo jiné ztížit přístup k práci pro přistěhovalce.
Truckerské organizace také upozorňují na problém nelegální kabotáže. Někteří mexičtí řidiči podle nich operují na území USA bez platných víz a bez dostatečné jazykové znalosti.

V současnosti působí v USA přibližně 3,6 milionu řidičů kamionů. Z nich asi 700 000 se narodilo mimo Spojené státy. Podle údajů ministerstva dopravy má zhruba 3,8 % držitelů řidičské licence problémy s angličtinou. Za poslední dva roky řešily úřady přes 15 000 přestupků kvůli jazykové bariéře.

Truck.