Zima končí, téma ramp na odklízení sněhu zůstává.

Přestože má každý řidič zákonnou povinnost vůz před cestou od sněhu a ledu očistit, kamioňáci to moc často nedělají. Ukazuje se totiž, že jakkoliv jim to zákon nařizuje, praxe je kvůli práci ve výškách takřka neřešitelná.

Policie v letošním roce řešila řadu nehod, které způsobil těžký led padající z jedoucích kamionů. V některých případech došlo i k vážným zraněním. Přestože má každý řidič zákonnou povinnost vůz před cestou od sněhu a ledu očistit, kamioňáci to moc často nedělají. Ukazuje se totiž, že jakkoliv jim to zákon nařizuje, praxe je kvůli práci ve výškách takřka neřešitelná.

Martin Felix, tiskový mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia vysvětluje: „Námraza na návěsech kamionů je opravdu zapeklitý problém, jehož řešení nápadně připomíná Hlavu XXll. Řidiči musí námrazu odstranit a současně nesmí na návěs vylézt kvůli předpisům o práci ve výškách. Vyjíždí-li kamion ze své domovské firmy, je situace jednodušší, protože v areálech mají technické prostředky, jak na kamion vylézt a námrazu odstranit. Jenže mnoho kamionů je na cestě celý týden a nocuje na parkovištích, kde většinou žádná možnost k odstraňování námrazy není. V Česku je stále pouze jedna taková rampa na parkovišti na Rozvadově, což je samozřejmě málo, ale problém by nevyřešil ani jejich větší počet.

Podle ŘSD rampy stejně nikdo nepoužívá.
V současné době je v Česku odklízecí rampa pro kamiony jen jedna. Stojí na velké odpočívce na Rozvadově, kde se každý den vystřídají stovky nákladních aut. Jan Rýdl z ŘSD upozornil na velmi zajímavý fakt. Rampa je osazena kamerovým systémem a ukázalo se, že řidiči ji stejně prakticky vůbec nevyužívají. Často se podle něj stává, že některý z kamioňáků v jejím prostoru zastaví a jde se prostě vyspat. I přesto má ŘSD v následující době v plánu výstavby dalších ramp. Mělo by jich být asi šest nebo sedm a rozmístěny by měly být ve více regionech Česka. Otázkou zůstává, zda je tedy vůbec někdo bude používat.

Rozcvička na žebříku v praxi.
Jaká je praxe očisty kamionů na odpočívkách a parkovištích popsal sám jeden z řidičů Tomáš. A z jeho slov je patrné, že to opravdu není jednoduché: „V první řadě, je třeba si uvědomit, že ten led tam jen tak neleží. Je tam stejně přimrzlý, jako na předním okně automobilu. Takže rady typu, vezmi si koště, vylez na žebřík a smeť to, jsou bláboly od lidí, kteří o tom vůbec nic neví. A pravděpodobně nikdy neřídili ani auto. Druhá věc je, že po střeše nemůžete chodit. Takže to musíte dělat z žebříku. To znamená, že nahoru a dolů lezete i dvacetkrát i třicetkrát. V zimě, v mrazu, kdy může být led i na zemi. Takže potřebujete druhého člověka, který vám jistí žebřík. Z čehož plyne, že to opravdu není práce na pár minut. Takže jste na žebříku ve čtyřech metrech, nemáte se kde chytit a musíte ten led na ploše 14 × 2,5 metru čtverečních rozbít a nějak shodit na zem. Nesmíte u toho protrhnout plachtu, nechcete se u toho zranit a říct, že s tím nikam nepojede je nesmysl. Nechci a nebudu tvrdit, že to nejde. Jen tím chci říct, že to opravdu není tak, jak si to tady někteří chytráci představují. Osobně mi z kamionu nic nepadá, ale obvykle na tom strávím i dvě hodiny, docela těžké a nebezpečné dřiny.“

Zdroj: ČESMAD BOHEMIA

Truck.