Zlozvyky při řízení a únava při výkonu práce

Jako náplň diplomové práce byl vytvořen průzkum, ve kterém profesionální řidiči odpovídali na otázky spojené s rizikovými faktory při řízení. Průzkum se zaměřil na nejčastější zlozvyky řidičů při řízení a problematiku únavy při řízení. Zajímavé výsledky tohoto průzkumu Vám přinášíme v následujícím článku.

Dnešní situace v rámci silniční dopravy je doprovázena mnoha rizikovými faktory, které mají negativní vliv na bezpečnost silničního provozu. Může se jednat například o technický stav vozidla, povětrnostní podmínky, nečekané překážky na dopravní cestě a podobně. V popředí však stojí chování řidičů samotných, kteří by měli být schopni tyto ostatní faktory předvídat a správně na ně reagovat.

Přestože je dnes kladen stále větší důraz na automatizaci logistických řetězců, v rámci silniční dopravy člověk stále tvoří hlavní rozhodovací článek, který má zásadní vliv na bezpečnost silničního provozu. Pokud řidič vozidla učiní špatné rozhodnutí, může ohrozit bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu a způsobit ztráty na majetku a v nejhorších případech i ztráty na životech. Problematika bezpečnosti je obzvláště relevantní v oblasti nákladní silniční dopravy, zejména kvůli tomu, že soupravy tažných a přípojných vozidel dosahují hmotností čítajících desítky tun. Pokud řidič takové soupravy nedokáže správně zareagovat v kritické situaci, může napáchat potencionálně větší škody než řidič osobního vozidla.

V kontextu této situace byl proveden průzkum, který mapuje postoje českých řidičů kamionů vůči zlozvykům při řízení a únavě při výkonu práce. Cílem tohoto průzkumu bylo poskytnout určitý exkurz do práce řidiče kamionu a identifikovat nejvíce rizikové faktory, které by mohly ohrozit bezpečnost silničního provozu. Průzkum proběhl formou internetového dotazníkového šetření, které se uskutečnilo v době od 18. 2. 2018 do 20. 4. 2018. Za tuto dobu celkem 152 profesionálních řidičů poskytlo informace o svých zkušenostech se zlozvyky za volantem a únavě při řízení vozidla.

Průzkum byl proveden jako náplň diplomové práce na Katedře logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze pod vedením doc. JUDr. Ing. Radka Nováka, CSc. Dotazníkové šetření a interpretace jeho výsledků proběhla ve spolupráci se Sdružením ČESMAD BOHEMIA. Otázky položené v rámci dotazníkového šetření čerpají z ostatních průzkumů provedených v této oblasti. Jedná se zejména o průzkum francouzské agentury VINCI Autoroutes, která již několik let provádí šetření zaměřená na bezpečnost v silniční dopravě. Jednotlivé otázky v dotazníku zkoumaly, jak často se řidiči nákladních vozidel a souprav dopouští různých zlozvyků při řízení, a také, jak často pociťují různé projevy únavy.

Na prvním ze dvou grafů lze vidět relativní četnosti jednotlivých zlozvyků, které dotazníkové šetření zkoumalo. Každý respondent mohl při odpovídání uvést, zdali se daného zlozvyku dopouští často, občas, zřídka nebo nikdy. Součtem prvních tří hodnot na dané škále můžeme zjistit, kteří řidiči se daného jevu někdy v minulosti dopustili, ať už je to často, občas nebo zřídka. Na základě těchto dat tak můžeme říct, že nečastějšími zlozvyky řidičů nákladních vozidel jsou: překračování povolené rychlosti, posílání textových zpráv, mluvení přes vysílačku a telefonování bez handsfree. Celkem 91 % respondentů někdy překročilo povolenou rychlost, 80 % někdy poslalo textovou zprávu při řízení a 69 % někdy telefonovalo bez handsfree při řízení vozidla. Oproti tomu více potěšující zjištění, které vyvrací některé zažité mýty kolující o práci řidiče, je zjištěný respekt k dodržování povolených dob řízení.

Druhý graf zobrazuje relativní četnosti projevů únavy, se kterými se řidiči kamionů setkávají při výkonu práce. Každý respondent mohl uvést, jestli daný jev zažil jednou, několikrát, nebo nikdy. Četnosti projevů únavy jsou poměrně zarážející a je zřejmé, že únava představuje značný problém při práci řidiče kamionu, obzvláště na mezinárodních trasách. Při šetření vlivu únavy bylo postupováno obdobně, jako tomu bylo u zlozvyků za volantem. Dle této metodiky můžeme za nejčetnější považovat: řízení přes velkou únavu, řízení na pokraji usnutí a mikrospánek. Celkem 85 % řidičů někdy pokračovalo v řízení přes velkou únavu, 75 % bylo někdy na pokraji usnutí při řízení vozidla a 62 % někdy zažilo mikrospánek. Statistické vyhodnocení těchto dat na základě párových korelací dále odhalilo, že existuje poměrně silná závislost mezi řízením přes velkou únavu, řízením na pokraji usnutí a mikrospánkem. To vše naznačuje, že problém mikrospánku je zapříčiněn již ranými formami únavy, které řidiči mnohdy ignorují.

Je zřejmé, že vzhledem k pracovní náplni řidičů nákladních vozidel a souprav lze mnohé z těchto úkazů očekávat. Jevy jako například mluvení přes vysílačku či překračování povolené rychlosti lze považovat za denní součást práce řidičů z povolání a nemusí vždy vést k dopravní nehodě, či ohrožení bezpečnosti silničního provozu. Pozornost je třeba věnovat zejména těm jevům, u kterých řidič vozidla odtrhuje pozornost od řízení a ztrácí schopnost rychle zareagovat. To zahrnuje zejména telefonování s mobilním telefonem v ruce, posílání textových zpráv, mikrospánek a řízení na pokraji usnutí.

Tvorba účinných nápravných opatření pro tyto jevy představuje velkou výzvu. Je nutné si uvědomit, že jednotlivé rizikové faktory, které ohrožují bezpečnost silničního provozu, mohou mít mnohem širší souvislosti a mnohdy vznikají jako důsledek dnešního uspěchaného hospodářství. Implementace dodatečných nápravných opatření, jako jsou například delší bezpečnostní přestávky, se tak dostává do rozporu s požadovanou rychlostí dopravy. Řešení tohoto problému je proto velmi obtížné, vzhledem k tomu, že rychlá doprava hraje nezastupitelnou roli v dnešním hospodářství. Důraz na rychlost však může mnohdy mít i nečekané negativní důsledky.


Autor průzkumu a článku: Jan Peroutka
student Katedry logistiky na VŠE v Praze

Truck.